utålmodighet

UTÅLMODIGHET
Noen ganger
er jeg fryktelig utålmodig.
Jeg sier:
Skynd deg kropp,
ikke vær så treg.
Få opp farten tristhet.
Redsel, far fort forbi.

Noen ganger
hjelper utålmodigheten meg,
så jeg ikke blir sittende fast
i tristhet og redsel.

Andre ganger, utålmodighet,
må du holde deg borte.
For da trengs
den langsomme tiden;
å være helt stille,
i det som strømmer
i meg.

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i følelser og tanker, kroppen, stillhet og tid. Bokmerk permalenken.

10 svar til utålmodighet

  1. Alt har sin tid.
    Og de kloke lytter til tiden de er i.

    • gamle ugle sier:

      Til tider røyner det litt på, selv om ting må ta sin tid. Hadde behov for å minne meg selv på dette.

      • Stemmer. Jeg merker nå at den passive ventetiden er over, at det begynner å bli riktig å være aktiv og Gjøre. Med en viss lettelse. Engstelsen ligger på lur – pga storsamfunnets mangel på tillit til naturlige prosesser?

        • gamle ugle sier:

          Min erfaring er at jeg bare må vente, mens kroppen underviser meg.
          Og det skjer noe i det tilsynelatende stille også. Og så er det redselen for hva som så kommer, den ligger også på lur. Selv etter mange sånne runder….

  2. AveM sier:

    Kropp
    vent
    sjel
    vent

    så logisk
    så umulig
    så ulogisk

  3. bibbi sier:

    Utålmodighet, som jeg opplever til nytte og besvær.
    Jeg og min kropp, vi er fremdeles i ventemodus,
    og det ser ut til, at der skal vi være en stund til.
    Lite handling her hos meg,
    og jeg blir så utrolog lei. Min tålmodighet er stilt til bristepunktet innimellom, og da må jeg minne meg selv på, hvorfor jeg er hjemme.
    En god dag til deg GU.

    • gamle ugle sier:

      Jeg er også i en slags ventemodus, eller kanskje er det mer en utrolig langsom bevegelse, for innimellom skjer det bittesmå ting.

      Jeg vet av erfaring at det eneste jeg kan gjøre er å vente på kroppen. Gang og gang har jeg erfart dette.
      Men det holder hardt noen ganger, og så fikk jeg klaget litt, med dette diktet.

  4. mormor sier:

    Utålmodighet
    rastløshet
    ufullendhet.
    Sporer en
    for å bli kjent
    med seg,
    Tiden
    rår.

Legg igjen en kommentar