hørt siste uke

Alle kan ikke bli noe
innen drama, musikk, dans
sa statsministeren til
videregående-elevene

Hvorfor sa hun ikke:
Alle kan ikke bli
børs- eller eiendomsmeglere
eller direktører

Og jeg tenker på
alle skoleelevene som mangler
lærere med kompetanse i estetiske fag
Og sier til videregående-elevene:
Vi har bruk for flere av dere
som musikklærere, dramalærere, kunst-og håndverkslærere

Og dagen etter hørte jeg statsministeren
advare mot sosionomisering
fra landets antatt verdigste talerstol
Og jeg kjenner at jeg
blir kvalm av
mangelen på respekt
Eller er det uforstand?
Og unnskyldning kommer
etter påtrykk
Ikke direkte men via en ansatt
Sorry men det smaker
ikke godt

Og idag hører jeg en skolepolitiker
avsløre sin manglende innsikt i
mangt og mye
Her vil jeg nevne
det gamle temaet
lek
Barna må kunne lære noe
mens de leker
noe sånt sa han
Sorry men
aldri lærer barn så mye som
når de leker

Og har vi ikke kommet lenger
sukker jeg og spør:
Når skal vi ta
den store holdnings- og verdidebatten?

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i makt og avmakt. Bokmerk permalenken.

4 svar til hørt siste uke

  1. Birthe sier:

    Kloke ord, godt og tankevekkende skrevet!

Legg igjen en kommentar