ordtog avlyst?

Nå i togmåneden mai
inviterer jeg ledige ord til å
delta i ordtog

Forestiller meg
ord etter ord etter ord som danner
prydelige rekker
En fryd

Venter spent på
ordpåmeldingene

Og vender meg
bakover i tid
Hallo alle kloke gamle ord roper jeg til
alle kvalitetsordene som står pent parkert
i fortiden
Kom frem
det er tid for maiordtog sier jeg til dem
Kom frem dere som liker
en ordparade eller to

Men det er stille
så kanskje er det ordtoget allerede gått?

Så søker jeg
i nåtiden
Men de er nesten like alle nåtidsordene
og framstår som ekstremt flyktige
Ikke til å fange
de er i farta uten feste
Og jeg roper stopp til dem
for jeg trenger
stabile ord
stødige ord
ord med mening og fylde

Så snur jeg meg
mot framtiden
Det er ikke lett
siden den ikke finnes
ikke ennå
aldri nå
Og framtidens ord er
evig ukjente

Ord fra
fortid og nåtid
eksisterer kan hende i framtiden også
men ingen vet hvilke

Vites heller ikke om ordoverleverne vil
skifte farge
skjule seg bak glanspapirord
sprade omkring som glitterord selv

Så mitt planlagte ordtog ser ikke ut til å bli
særlig langt
særlig synlig
særlig larmende

Leter fremdeles
etter vettuge ord
en maidag som denne

Bare et ord
et lite ord
please

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i livsutfoldelse. Bokmerk permalenken.

9 svar til ordtog avlyst?

  1. Mormor sier:

    Raushet har vi glemt
    solidaritet har vi skjemt.
    Så ordene med budskap om
    omtanke og gledesfylte
    handlinger gjemmer seg.
    i redsel for mammon og NPM

  2. Athene sier:

    Autonomi og integritet! Det er fine ord…

  3. Tilbaketråkk: rød raking i mai | gamle ugle

Legg igjen en kommentar