stor skam større skam

STOR SKAM STØRRE SKAM
skam over den som
framhever seg selv
ytrer egne behov

stor skam over den som
tar plass i rommet
som merkes
når hun er til stede

enda større skam over den som
har egne meninger
ser ting på alternative måter
skiller seg bittelittegrann ut
eller som til og med protesterer
på vegne av seg selv

de skammelige blir
sett ned på
utestengt
ignorert
straffet
ledd hånlig av

til pass for dem som
tillater seg å
vise hvem de er
til forskjell fra de andre

de skulle skamme seg
skulle de

hvem sa du?

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i følelser og tanker, identitet. Bokmerk permalenken.

23 svar til stor skam større skam

  1. Annette sier:

    he he he, ja de skulle skamme seg…neida, det er flott med folk som tørr.

  2. BAMBI sier:

    hysjshhhhhh, sier den tause
    paralysert i natten…

  3. mormor sier:

    Skam få den som tenker,
    med egen hjerne.
    Skammelig med lenker
    av skam, sier jeg.

    Ha en gnistrende dag 🙂

  4. mormor sier:

    Helt på sidelinjen (havner ofte der)
    It’s great to stay up late – versjonen skrevet av Gene Kelly og brukt i filmen.
    Det hjelper alltid med det dikt til 😆

  5. BAMBI sier:

    Hvorfor blåse opp SKAM?
    Kanskje det rette er utblåsning?

    • BAMBI sier:

      eller begge deler?
      Opp og ut
      inn og ut
      til det ikke er liv laga
      for skam

      Til noe annet: Fint uglebilde! Ligner litt på en løve

      • gamle ugle sier:

        Da kan jeg være blandingsrase, det passer meg bra. Og jeg har stjernetegn løve, og jeg kjenner at jeg trenger brøle litt, innimellom forsøkene på ugleklokskap.

    • ingridjohanne sier:

      Takk for feiende, forfriskende ord, gamle ugle! Og, Bambi … jeg tror det er skammen som trenger å blåses opp. Skammen er svært ofte elefanten i rommet, la oss blåse den opp til den sprekker!

      • BAMBI sier:

        Skammen er ei et engangstilfelle
        eller engangsfenomen
        den lurer der hele tida som en parasitt eller virus.
        Er ikke jeg skambæreren – er det alltids noen andre…
        Skammen sniker seg rundt
        invaderer de mørkeste krokene våre
        nærer seg på angst og redsler
        når vi puster den inn
        blir vi oppblåste
        eller kvalte

      • gamle ugle sier:

        Tror skammen må opp og ut for å sprekke som trollene. Og «feil folk skammer seg», leste jeg et sted en gang. Ofrene skammer seg, har du hørt på maken?

  6. BAMBI sier:

    Hei igjen løveugla, liker godt den blandingsrasekombinasjonen jeg! Kunne fornemme en brølende inni ugla.

    Det jeg prøvde å si om skammen
    på en litt kryptisk måte, kanskje
    er den ofte kommer sammen med følgesvennene angst og frykt

    mange døyver egen angst og frykt ved å finne seg et offer å ta det ut på (oppblåst)
    andre blir kvalt av skam (fordi de har blitt krenket /ydmyket)

    tror at skammen
    er noe du må leve med og forholde deg til
    ikke fordi man skammer seg
    men man vil alltids møte andre som vil prøve å påføre deg den
    igjen og igjen
    og så lenge man har svake og ømme punkter
    er man utsatt

    Som et apropopos
    mange langtidssyke skammer seg
    fordi de til stadighet blir møtt med antitolerante holdninger
    fra fjern og nær
    dessverre

    • gamle ugle sier:

      Jeg kan bare si meg helt enig jeg. Vi må nå leve med at det finnes skam, men vi kan snakke høyt om det, ikke finne oss i å bli satt i skammekroken, til evig tid. Ømme punkter har vel alle, kanskje lære oss å vedstå oss dem, med verdighet?

  7. BAMBI sier:

    Nettopp!

  8. bibbi sier:

    Skam ja, så mye energi den følelsen har tatt fra meg.
    Skam for ting jeg ikke hadde gjort,
    skam for at jeg ble mobbet,
    skam for at jeg ikke passet inn.
    Og den fikk vokse, til jeg kjente det var nok.
    Nok er nok.
    Jeg nekter å skamme meg for det andre påførte meg.
    Jeg nekter å gjemme meg.
    Jeg vil synes.

Legg igjen en kommentar