overlevere

OVERLEVERE
må levere
hører jeg dem si

må leve
sier jeg

ikke bare overleve
tenker jeg

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i identitet. Bokmerk permalenken.

6 svar til overlevere

  1. bibbi sier:

    Jeg holder med deg, man må leve.
    Samme hvor man snur og vender seg i dette samfunnet, skal man måtte levere, og ikke minst når man blir syk, og der blir desverre leveringsfristen for kort enkelte ganger.

    • gamle ugle sier:

      Det kan til og med oppleves som å måtte over-levere, dvs over evne og helse, noen ganger. Blir ganske matt.
      Tenker: Vi har bare dette ene livet, er det nødvendig å ødelegge seg på mas og jag og stress?

  2. bibbi sier:

    Jeg har som deg, kjennt på, at jeg blir matt av dette. Det jeg har erfart er, at for noen av oss er det et tomrom i forhold til behandlingstilbud, og det tomrommet ble for min del fyllt med kognitiv terapi, som gjorde mer skade enn gagn.
    Etter å ha strevd og stresset flere år med, terapi, selvhjelpsbøker, alternativ behandling, og jeg forstod, ingen skjønte hva jeg strevde med, heller ikke jeg selv, så stod jeg igjen med et svar: tid. Hadde jeg blitt gitt tid og rom til å finne ordene på, hva jeg trengte, kunne kanskje noe sett litt annerledes ut, og ja, vi har bare dette ene livet, som jeg har opplevd som et langt slit, helt til jeg fikk slippe kravene fra det offentlige rundt meg, men det er meg, og min opplevelse. Etterpå ble noe bedre, men da har det banket på nye utfordringer av mer praktisk art, og jeg kjenner jeg blir sliten, og viktigheten av å finne pusterom har virkelig fått en helt ny betydning for min del.

    • gamle ugle sier:

      Plutselig skjønner jeg, på nytt, og med enda større dybde, hvor utsatt for krav og press vi er. Det kreves av vi levere, hurtig, raskt, umenneskelig, over hele linja. I arbeidslivet, men sannerlig, klarer du ikke det, ja så skal du møte et hjelpeapparat fullt av det samme stresset. Og uforstand.
      Snakk om å legge til rette for uhelse. Tror ikke dette stresset i sum gir noen som helst gevinst, for oss som et samlet samfunn.
      Huff.

  3. Mormor sier:

    Mer av det samme – hele tiden.
    Virker det ikke?
    Mer av det samme.
    Når siger forståelsen inn
    av at:
    Mer av det samme
    ikke virker?

Legg igjen en kommentar