omsorg

OMSORG
omsorg etterspørres
det trengs mer omsorg
vi trenger de som bryr seg
som lytter
og møter andre med respekt

omsorg etterspørres
det er ikke
nedlatende synessyndpå-holdninger
eller overdrevent stakkars deg
ikke stadig mas
og slett ikke påtatthet

omsorg kan være:
en henvendelse du kan svare ja eller nei på
at noen tror på deg
tåler følelsene dine
at de regner med deg
eller gjør seg litt ekstra flid i det daglige for deg
at noen husker hvem du er

omsorg er å være tilstede
i øyeblikket for den andre

omsorg er nærvær
sensitivt nærvær

omsorg er åpenhet
omsorg er aksept

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i relasjoner. Bokmerk permalenken.

6 svar til omsorg

  1. Hanne Qvist sier:

    Ja, slik skal ekte omsorg være, bare godt. Det er å se den annen uten å kreve noe igjen, en form for uegennyttig kjærlighet som gir beskyttelse og samtidig setter fri. Som man ikke kan få for mye av, mener nå jeg. Men hvorfor da denne bekymringen for overomsorg og overbeskyttelse?? Kanskje det er uttrykk for en slags misunnelse?

  2. Mormor sier:

    Så sant, så enkelt og så vanskelig.
    God onsdag til deg 🙂

  3. Bente sier:

    Hm..fine tanker om omsorg. Jeg tenker at vi trenger forskjellig typer omsorg.Alt ettersom hva vi feiler. Når jeg har influensa synes jeg himmelropende synd på meg selv og vil bare ha Pleie. Det finnes nesten ingen grenser for omsorg for meg da.
    Når jeg er Ms syk er det annerledes. Jeg vil klare selv. Alt. Da trenger jeg en annen type omsorg. Som handler om å se meg. Og hva jeg ønsker og klarer…
    Hm..kjente jeg ble ivrig her nå..du fikk nesten et innlegg i fanget,
    🙂 Ha strålende fin dag!

    • gamle ugle sier:

      Takk for dine kloke ord. Omsorg er et ord som gir ulike assosiasjoner. Derfor er det fint å lufte tanker rundt det.

      Jeg tror uansett det må ligge en slags grunnleggende respekt / aksept i bunnen, noen ganger forsvinner den.

Legg igjen en kommentar