ord

ORD
ordene dine er ikke mine
selv de som høres like ut
kan bety noe helt annet
for meg

noen av ordene dine
åpner opp dobbeltdører i meg
befrir meg ja løfter meg opp
da kjenner jeg dyp samfølelse
med deg

andre av ordene dine
stopper alt i meg
får meg til å slutte å lytte
eller umiddelbart å ta alt
i verste mening

kontroll er et ord som stopper meg
andre sperreord er må og bør
finnes mange andre blokkeringsord
du har nok ikke peiling på
hvilke ord som låser meg og
hvor mange de er

finnes ord som forvandles fra
lukkeord til åpneord og vice versa
ord som positiv og negativ
kan betegne det stikk motsatte
for deg og meg

jeg oversetter hele tiden
dine ord til mine
av og til uten ordbok
noen ganger fra feil språk
kan bomme totalt ja helt bort i natta
enkelte ganger

ordene kan tildekke eller avdekke
hjertelig enighet så vel som
dype juv av uoverensstemmelser
mellom deg og meg

tro ikke på ordene
sånn uten videre
sier jeg

men tro på meg
mine ord er mine
dine ord er dine
tro på det
du

©gamle ugle


Dette innlegget ble publisert i relasjoner. Bokmerk permalenken.

12 svar til ord

  1. mormor sier:

    Jubler.
    Høyt.
    Takk.

  2. Bibbi sier:

    Takk for velskrevne ord, og gratulerer med diktblogg.
    Bibbi.

  3. gamle ugle sier:

    Takk for gode ord, Bibbi.

  4. annette sier:

    Dette diktet her husker jeg veldig godt.
    Jeg har fått lov til å låne det.
    Det er så bra!
    Gratulerer med blogg!

  5. BAMBI sier:

    ordene kan tildekke eller avdekke – sukkja – det er det som er det besynderlige og fantastiske med kommunikasjon. At presisjonen nesten aldri kan presiseres nok – denne utfordingen gjelder både avsender og mottager.

  6. Gambetti sier:

    Jeg fornemmer litt opprør i dette diktet også. Litt selvhevdelse, «kontroll er et ord som stopper meg», «du har nok ikke peiling». Jeg elsker det 😀

    Ekstra grelt kan det jo bli når ord utveksles mellom pasient og fagfolk, hvor dagligtale forveksles med medisinske uttrykk. Jeg er deprimert, sier pasienten. Hmm, altså klinisk deprimert, ikke bare trist, SSRI utskrevet og så værsågod neste, tenker legen.

    Eller motsatt. Jeg er deprimert, sier pasienten. Og så er depresjonen, som i den The Who låten jeg snakket om i den andre tråden, hvor sprekkene mellom brostenene ser ut som elver av blod.

    Jeg går også fort i vranglås med de gale ordene. Kommunikasjonen må vel noen ganger kanskje gå i sneglefart for at det ikke skal skjære seg.

    • gamle ugle sier:

      Opprør er av og til nødvendig. Noen ganger får opprøret uttrykk som dikt, og disse diktene kan anvendes på andre situasjoner og relasjoner enn de sprang ut av. Men det stemmer nok, dette diktet har rot i min erfaring med hjelpere. Og det er ikke bare medisinske uttrykk som kan være kilde til misforståelser. Noen ganger har vi som søker hjelp mer kunnskaper på relevante områder, enn hjelperen har. Dette burde kunne håndteres, men noen ganger må man gå noen runder, er min erfaring.

  7. Tilbaketråkk: O R D « ME-blogg

  8. Nils Christian Flittig sier:

    Bra skrevet.

Legg igjen en kommentar