subjektivitet og suverenitet

SUBJEKTIVITET OG SUVERENITET
I.
jeg ønsker
meg selv tilbake
til meg selv
subjekt i eget liv

jeg ønsker
meg selv gitt makt
over meg selv
suverenitet i eget liv

II.
og jeg sier ja
til deg som er deg selv
sammen med deg selv

du subjekt i ditt liv
jeg subjekt i mitt liv

for suverene subjekter
funker sammen

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i relasjoner. Bokmerk permalenken.

41 svar til subjektivitet og suverenitet

  1. Suverent sagt, sier et subjekt!

    Jeg har også sagt det slik: «Når jeg er sentrert i mitt liv, kan jeg tillate andre å være sentrert i sitt»

    • gamle ugle sier:

      Absolutt enig. Jeg bare liker å leke med s-ordene, og være litt småfrekk. Suverenitet er et ganske voldsomt ord, er det ikke?

      • BAMBI sier:

        Jo absolutt, det er et voldsomt ord, som for meg kan ha en disharmonisk etterklang. Men ikke sånn som du skriver det inn i diktet.

        • gamle ugle sier:

          Veldig fint å høre. Jeg nølte med å legge det ut, kan virke litt stormannsgalt. Men gjort er gjort, og noen ganger hjelper det å snu litt på flisa. Er så altfor opplært til det motsatte, trykke ned, holde inne, underkaste seg, gjøre seg selv liten…. Trenger litt verbal motgift.

          • BAMBI sier:

            Det har du lykkes med her. Får helt andre assosiasjoner enn det grandiose.

            • gamle ugle sier:

              Takk for den. Da står jeg en liten tanke stødigere, merker jeg. Å sende dette ut, dvs publisere det på nettet, er til tider tøft. Men viktig også, for meg mener jeg.

          • Ingrid sier:

            Enda et s-ord: systemvold. Vold fra systemer som krever evig ubalanse … Der balanse, det å være suverent sentrert i seg selv, er synd eller sykt eller suspekt.

  2. Gambetti sier:

    Jeg ønsker meg selv frem
    til deg

    Jeg ønsker å avgi min makt
    til deg

    Jeg sier nei
    hvis du vil være med deg selv
    sammen med deg selv

    Jeg er ingenting i mitt liv
    Er du noe i ditt?
    Kan vi ikke være sammen?
    Så er vi
    ALT

  3. BAMBI sier:

    Roman-tikk-tikk-tikk

    • Gambetti sier:

      Bambi, det syntes jeg var en ALT for simplistisk tolkning av mitt avanserte dikt….ahhh….. nå er jeg nesten litt satt ut her 🙂

      Jeg lekte meg bare med motsatsen til GUs dikt egentlig.

      Vi må snakke om landegrensene mens det ennå er tid…. snart kommer internettet … INTERnettet … ALT

      «jeg ønsker
      meg selv gitt makt»

      Denne var interessant, var den ikke? Gitt makt?

      Makt tas vel..og anvendes som makt…

  4. BAMBI sier:

    Merk ordelingen, Gambetti! Den rommer mer enn du tror

  5. gamle ugle sier:

    Gambetti: Jeg takker for ditt motdikt, og ja, jeg forsto det med en gang.
    Observant er du, som vanlig. Gitt makt – jada, tygg på den dere.

    • Gambetti sier:

      Ah, gitt at uglen glir over i akademisk språk og bryter opp linjestrukturen, hva skjer da?

      • gamle ugle sier:

        Hm, nå ble akademikeren usikker? Linjestrukturen kan brytes, det er klart, da trengs kanskje litt tegnsetting????? Men blir det akademisk språk ut av det? Tviler, tviler, som den erkeakademiker jeg er.
        Kanskje en annen sjanger?

  6. BAMBI sier:

    «gitt makt» syntes jeg gled fint inn i diktet og min fortolkning. Jeg tenker at vi ofte sier «ta makta tilbake». I dette tilfelle gitt makt så leser jeg inn et større perspektiv, kanskje politisk, at man gir makta tilbake til folket. Altså tillit til individet, tenkte jeg.

    • gamle ugle sier:

      Her henger jeg med, Bambi, det er ikke bare å ta makt nei, for gud (?) og hvermansen. Og koblingen til tillit er jeg med på.

      Jeg kan kaste inn en referanse til, bibelsk, i en gammel oversettelse, og nå blir det litt grandiost farlig igjen: Meg er gitt all makt i himmelen og på jorden…osv.

        • gamle ugle sier:

          Ok, da gjenstår et psykologisk nivå, som gjerne kan kjedes sammen med både religion og samfunn for den slags skyld.
          Dukket plutselig en strofe fra en av 70-talls protsetsviser, opp i hue mitt: Når undertrykkinga på jorda stansa….

      • Gambetti sier:

        «Meg er gitt all makt i himmelen og på jorden»

        Ja, dette er vel en klassisk selvreferanse. «Kristendommen, den tiende landeplage» har vel en del gode kontraargumenter, som jeg enda husker, den med at for hver skaper trengs en skaper av en skaper etcetera. Men også kongemakten i middelalderen var jo bygget på konseptet med konge av guds nåde, makt gitt av gud, eller så innskytes paven i midten, slik at det blir, gud -> pave -> konge, men så kan vel rekkene ekspanderes i hver ende, slik at man får f.eks. ? -> gud -> pave -> konge -> føydalfyrste -> mindre føydalfyrste -> ?, deretter kan man inndele i mindre grupperinger etter oppsplittelser i religioner, oppslittinger i land etcetera etcetera. Hovedproblemet starter jo med selvreferansen, det er der logikken brister, eller troen starter, alt ettersom.

        • gamle ugle sier:

          Jeg hadde glemt hele Øverland oppi dette jeg, men det stemmer jo det.
          Du kan sikkert fortsette den rekka der helt ned til den usleste trell, tror jeg. Joda, det handler om selvreferansen ja.
          Tenker et øyeblikk på ordet selvmakt, er det et ord forresten? Å gi og ta imot, fra seg selv til seg selv, makt?

          • BAMBI sier:

            Om det ikke er et ord, så er det på tide at det blir det.

          • Gambetti sier:

            Jeg trodde ikke det var et ord…

            Man snakker jo om å redefinere ord og gi dem ny mening. Men makt er jo et herlig våpen som rettes nedenfra og oppover. Hvorfor skal makt som redefineres? For meg er det bakvendt.

            Bjørneboe definerte jo makt som ‘adgang til å påføre andre smerte’ som er helt utrolig konsist og passer perfekt i nesten alle situasjoner ordet blir brukt. Makt knyttes også automatisk til verbet ta, som et instinkt, som jeg synes er herlig. Makt er et maskulint ord.

            Men motsatt: «Vi gir makt, vi mottar makt…..» høres ganske feminint ut, og motsatsen til Bjørneboe blir jo da nærmest «adgang til å påføre andre glede», som setter hele ordet i vanry. Hva menes? Ok, debatten flytter grenser.

            Og så, fra seg selv, til seg selv. Rolf?.. Ja, Gambetti…Ta det…Ok…Men fra spøk til revolver, selvreferanse ja, men i hvilken forstand er det makt? Makt over? Ordnihilisme eller substantielt? Det dreier seg vel om å abstrahere seg ut begreper, så dytte begrepene oppå seg selv igjen og bruke begrepene som et slags instrument, eller? Noe mer enn det?

            Var siste setning nevnt, det med funk? Det var jo ikke akademisk nei.

            Raskt og fritt.

            • gamle ugle sier:

              Funker er ikke akademisk nei, men det ordet frydet det meg å finne, skjønner du. Det har med klangen i de to siste linjene å gjøre, bare f-er og s-er.

              Makt er så mangt. Og ord er redskaper, og de endres mens de krysser grenser både her og der, og opp og ned. Det er temmelig akademisk da, å definere de sentrale begrepene slik at leseren skal kunne vite noe om hvilket univers forfatteren befinner seg i. Men lett er det jo ikke.

              Så derfor er det herlig å skrive dikt. For selv om diktene blir gjenstand for analyse, ja så kan poeten alltids trekke seg litt tilbake, og henvise, med et smil, til det uutgrunnelig (?) med poesi.

    • Jeg har tygd på dette med «gitt makt» nokså lenge nå. Hva syns dere om «Det skal ikke være slik at brukerne må slåss for å være jevnbyrdige»?

      Hvis jeg må slåss for å være det, er jeg det ikke. Det er som å slåss for verdighet.

      Alternativ? Å være i min jevnbyrdighet/verdighet og konstatere/vise at den ikke blir sett?

      • gamle ugle sier:

        Dette blir jo empowerment det, som vi har diskutert tidligere. Og hvor jeg til det kjedsommelige har messet om de to variantene, liksomvarianten – tilsynelatende gitt makt, og den som utfordrer og river litt, og som er frigjørende. Denne siste er livsfarlig, i sin ytterlighet.
        En slags grunnleggende opplevelse av subjektivitet og suverenitet i eget liv er vel det beste grunnlaget for det du nevner Ingrid?
        Begynner å skjønne at dette diktet er en slags essens for meg, fra mikro til makronivå

  7. BAMBI sier:

    Det var derfor jeg likte «gitt makt». At det var noe som ble fri gitt …

    «ei ny tid kommer sjøl om fjellan står» er det den, GU? Vi får drømme …

    til Ingrid: ja til det siste alternativet

  8. BAMBI sier:

    Har fått de der sangene inn i med morsmelka!

  9. mormor sier:

    Jeg erindrer.
    Det er min makt, gitt av meg selv, til meg selv.

Legg igjen en kommentar