ikkedikt i år?

Det er
ikke
jul ennå
Basta

Men den nærmer seg
På denne tiden
pleier jeg skrive
ikkedikt om jula
Men kanskje skal jeg
ikke
gjøre det i år?

Jeg kan glatt forbigå både
ikkejul
nestenjul
og jul
her på diktbloggen
Jada
Det kan jeg gjøre
hvis jeg vil

Men vil jeg?
Eller vil jeg ikke?
Hva vil jeg egentlig?
Vet jeg det?

Hvem vet
noe som helst
tenker jeg
julefjern som jeg er

Men helt frakoblet er jeg
ikke
Jeg legger for eksempel merke til at
noen er i ferd med å
gjøre opp regnskap for
den kommende julas ekstragavanse
allerede nå
De snakker om nøden som
venter dem i januar

Jeg har intet regnskap klart
for det er ikke jul
Ikke (en)nå

Men førjulsdagene
går sin gang
Forberedelser finnes
om jeg leter litt
i dagene mine
Men egentlig
er det mest det hverdagslige
som krever min tid
og mine krefter

Jula kommer
egentlig for tidlig
Jeg rekker ikke
tenke på den
forberede meg til den
glede meg til den
Det er rett og slett ikke plass for
den store julelengselen

Se så
der valgte noe eller noen
eller meg selv
å skrive et ikkedikt i år også
Om jula som ikke er her
ikke ennå

Vi høres kanskje
når den
egentlige jula
er her?

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i livsutfoldelse. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

