Likegyldighet – et dikt av Martin Niemöller

Først tok de kommunistene
men jeg brydde meg ikke
for jeg var ikke kommunist.

Så tok de sosialdemokratene
men jeg brydde meg ikke
for jeg var ikke sosialdemokrat.

Deretter tok de fagforeningsfolkene
men jeg brydde meg ikke
for jeg var ikke fagforeningsmann.

Til slutt tok de meg. Men da var det ingen igjen til å bry seg.

 
Og originalen på tysk:

Als die Nazis die Kommunisten holten,
habe ich geschwiegen;
ich war ja kein Kommunist.

Als sie die Sozialdemokraten einsperrten,
habe ich geschwiegen;
ich war ja kein Sozialdemokrat.

Als sie die Gewerkschafter holten,
habe ich nicht protestiert;
ich war ja kein Gewerkschafter.

Als sie mich holten, gab es keinen mehr, der protestieren konnte.

Diktet finnes i flere versjoner og gjendiktninger.
Min kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/Likegyldighet

Dette innlegget ble publisert i poesi. Bokmerk permalenken.

6 svar til Likegyldighet – et dikt av Martin Niemöller

  1. Birthe sier:

    Tankevekkende!

  2. Mormor sier:

    Alltid aktuell, den godeste Niemöller. Det kuriøse er jo at han støttet nasjonalsosialismen i begynnelsen
    Klem 🙂
    .

Legg igjen en kommentar

