ikkedikt i år også

IKKEDIKT I ÅR OGSÅ
Nei nei
det er ikke jul
ikke ennå
Så juledikt er det
for tidlig
å skrive

Men jeg kan skrive
et ikkedikt om jula som
ikke er ennå
Og om det som
er
nemlig tiden før jul

Som er fylt med gjøremål som å
handle sølvpusse og messingpusse
handle skrive julekort
handle matlage litt
handle rydde og vaske
handle stryke juleløpere
handle handle

Og nå lurer du kanskje på
om jeg er juleshoppingavhengig
siden så mye handling inngår
i juleforberedelsene mine

Men da kan jeg fortelle deg at
det er omvendt
Jeg handler ikke mye
og i handelshusene
(av mormor på klagemuren kalt helveteshus)
oppholder jeg meg kun kort tid
Handler maks to tre varer i slengen

Og ennå er det ikke jul
så kanskje rekker jeg
alt jeg tenker jeg skal og må og bør
Og vil?

Men rekker jeg det ikke
så går jula sin egen gang
uten ditt og datt gjort ferdig fort

For den venter ikke
jula
Ikke på meg
langt i fra

Det hjelper ikke om jeg skriver
tusenvis av ikkedikt
om jula som ikke er her
Nei det hjelper ikke det døyt
for jula lar seg ikke utsette

Jula kommer den
når tiden er inne

Men ikke før
Ikke ennå
Ikke nå

Nå er det ikke jul
Men om noen få dager…

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i livsutfoldelse. Bokmerk permalenken.

2 svar til ikkedikt i år også

  1. Mormor sier:

    Julen kommer – uansett 🙂 Klem fra en helveteshushater

Legg igjen en kommentar

