tidlig i oktober (reprise)

TIDLIG I OKTOBER
Et og annet år, tidlig i oktober,
bråkommer kulde og is, den neste dag.
Jeg går intetanende ut i verden.
Fotfestet glipper, det er vinterens trylleslag.

Et år, tidlig i oktober,
mottok jeg beskjed pr. telefon, en natt.
En kjær en fantes ikke lenger.
Avskjeden glapp, den fikk jeg aldri tatt.

Et helt spesielt år, tidlig i oktober,
ble livet snudd opp ned, for en stund.
Jeg mistet for alvor mitt feste.
Og leter ennå etter trygg nok grunn.

Hvert år, tidlig i oktober,
kan jeg merke at jeg skjelver lett, av frykt.
Og jeg vet at jeg på nytt kan miste grepet.
For tidlig i oktober kjennes livet ikke trygt.

©gamle ugle

Tidligere publisert 11.10.12

Dette innlegget ble publisert i følelser og tanker. Bokmerk permalenken.

6 svar til tidlig i oktober (reprise)

  1. Mormor sier:

    Vi har våre måneder
    hvor tingene glipper.
    Håper alltid
    At i år jeg slipper.
    Med glipp og slipp
    går livet sin gang
    og vi følger med
    om ikke av tvang.
    Klem 🙂

  2. Jeg har ingen slik kobling til oktober, men i min slekt dør ofte folk midtvinters, så det har jeg med meg rundt juletider.

    Likte veldig godt første vers. Det står seg godt alene også, opplever jeg.

    Ha en fin uke.:)

    Bjørn

    • gamle ugle sier:

      Hei Bjørn, det er nok tilfeldigheter som gjør at noen måneder liksom fortettes av dramatiske hendelser.
      Første vers alene? Ja, jeg ser den, da blir det et helt annet dikt, for meg.
      Ønsker deg en god dag –

Legg igjen en kommentar

