bio-psyko-sosial?

BIO-PSYKO-SOSIAL?
Det populære ordet minner om
et gammeldags tog med
bio opphøyd til damplokomotiv
synlig og hørlig i landskapet

Mens psyko er personvogna fremst i toget
etterfulgt av sosio som
tredjeklasse; togets kuvogn

Hva hvis ordtoget endret seg til
sosio-psyko-biologisk?

Eller – noe helt annet og hittil ukjent?

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i makt og avmakt. Bokmerk permalenken.

4 svar til bio-psyko-sosial?

  1. Mormor sier:

    Hva om de sluttet å lage slike «meningsfylte» ord?

    • gamle ugle sier:

      Jeg tror det er et forsøk på helhetstenkning. Min erfaring er at psyko og særlig sosio rammes av mangel på kompetanse. Biologi er hett for tiden, og framstår i alle fall i media, som overforenklet.

  2. Ord har en stor makt. Så det er ikke likegyldig hvordan en bruker dem. Jeg, for eksempel, er psykisk syk, og jeg bruker den benevnelsen om meg selv. I stedet for å si at jeg har masse evner, men også en utfordring med angst. Psykisk syk blir det som definerer meg, og alt det andre drukner i det. Ord blir i blant som en trakt en kan lede folk inn i, slik at de, eller en selv, til slutt ender i det stigma ordene i utgangspunktet var ment å pakke deg inn i.

    På den annen side, kan ord også hjelpe til med å løfte noen.

    Er enig i at biologi er hett for tiden. Spesielt dette med gener. Det gikk et program om og med den danske biologen Lone Frank for en stund siden:

    «Biolog Lone Frank sleper rundt på en temmelig ubehagelig personlighet som har gitt henne mange problemer. Hun vil nå gjerne bli en annen, og er overbevist om at svaret ligger i viten om våre biologiske forutsetninger. En dypt personlig fortelling om den nyeste genforskningen og som gir friske perspektiver på det evigvarende spørsmål: «Hvordan ble jeg den jeg er?» (Genetic Me)»

    Dessverre ligger ikke programmet på nett lenger, men om du øker på Youtube etter Lone Frank popper det opp en del.

    I min ungdom hadde vi bøker som «Den nakne Ape» av Desmond Morris.

    Ha en fin dag.:)

    Bjørn

    • gamle ugle sier:

      Hei Bjørn, ja ordene kan både fange og befri.
      Hvem som har makt og som definerer og ordsetter er også et poeng. Ikke alle liker den ultrabiologiske trenden. Og ikke alle som sliter med livene sine vil kalle det sykdom heller. Og det synes jeg vi som samfunn skal respektere.
      Ønsker deg en fin lørdag –

Legg igjen en kommentar

