krav (reprise)

KRAV

I
stiller små krav til
meg selv
det er godt nok
ja ikke bare godt nok
det er fremragende
sier jeg og klapper meg selv på skuldra
som den superpositivist jeg er
på egne vegne

stiller mine krav om
et stille liv
lever opp til stillhetskravet
med enorm suksess
du skulle bare hørt
hvor tyst det er
her hos meg.

og jeg har mine krav om
å være i gråheten
den som finnes her
i fullt monn
dens krav er ufravikelig
jeg lever med
gråsjatteringer i min hverdag
sanselig til tusen

II
hva med dine krav
spør jeg
til deg selv mener jeg
hva krever du
av deg selv i din hverdag
har du tenkt på det
du min ukjente venn der ute

stiller du krav om
deg selv i sterke farger
alltid knallrødt eller himmelblått
eller tvert imot deg selv badet i
flere farger og utallige nyanser

stiller du krav om
lyd uten stans i ditt liv
musikk av alle slag
eller kanskje dine helt private lydspor
krever du av deg selv
alltid full guffe
eller hviler du stødig i stillheten
og dens krav til deg

III
jeg for min del
er i øredøvende stillhet
det er mitt krav til meg selv det

tål stillhet og gråhet
men også
tål at du ikke tåler
tål ikke-oppfylte krav
tål ubehaget og
ubehaget ved ubehaget
sier jeg til meg selv

og stiller lagom krav til
meg selv
idet jeg avviser
kulturens krav om
et muntert sinn
i styr og ståk

IV
dagene kommer
de glir forbi
med meg ombord
jeg seiler
i stillhet og gråhet
avbrutt av
glimt av farger
støy fra forbiglidende
og fra min indre musikkmaskin
som er ganske rusty
men sjarmerende

og sånn går no dagan
for meg
men hva med deg?

©gamle ugle

Tidligere publisert 17.03.12

Dette innlegget ble publisert i livsutfoldelse, stillhet og tid. Bokmerk permalenken.

2 svar til krav (reprise)

  1. Mormor sier:

    Med meg?
    – og stiller lagom krav til
    meg selv (nesten)
    idet jeg avviser
    kulturens krav om
    et muntert sinn
    i styr og ståk
    Klem 🙂

Legg igjen en kommentar

