vilje og mening

Jeg fortsetter å skrive dikt om vilje. Om det har noe med påsken å gjøre? Egentlig ikke. Hvis da ikke utsagnet «Skje din vilje, ikke min», kan gjelde som sammenheng.                     Her er diktet:

Det er viljen det kommer an på
hevdes det
Du må ville det og
noen sier til og med om andre at
de har vondt i viljen

Det er som om de forventer at
andre skal ville
det de selv mener er
verdt å ville

Og som noen ganger presenteres som
fakta eller realitet
sunn fornuft
eller andre taust vedtatte sannhetskategorier

For sjelden granskes
det som tas for gitt og de praktiserte verdier
Og umerkelig vokser kravene
til standardvilling

Skje hvem sin vilje?
Ville hva?
Hvorfor?

Hvorfor?

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i identitet, makt og avmakt. Bokmerk permalenken.

4 svar til vilje og mening

  1. Mormor sier:

    Tja, noen ganger (mange) gir jeg beng andre ønsker til min vilje.
    Velvillig sagt.
    Klem 🙂

  2. maj sier:

    Jeg er innom dine dikt av og til og du skriver så bra ! Tusen takk 🙂

Legg igjen en kommentar

