forbehold

FORBEHOLD
Hør etter
sier kroppen til henne
igjen og igjen
Den både trygler og truer

Men hun svarer:
Du må skjønne kropp
at det ikke er mulig
å gjøre som du vil
Ikke uten forbehold

Forbehold
hva er det
spør kroppen
som ikke har peiling

Forbehold svarer hun
er for eksempel at
jeg kan lytte til deg
på lørdager og søndager
men ikke på hverdager
På kveldstid
men ikke på dagtid
Det er sånne rammer som bare er der
og som ikke er til å endre

Rammer meg her og
rammer meg der
sier kroppen som
ikke forstår seg på dette
Den lever i
sin egen verden kroppen

Ja rammer som tid og sted
forklarer hun kroppen
Og håper at den kan
fatte noe i alle fall

Og fortsetter:
Som at du kropp må ha snakket deg ferdig
i løpet av den avsatte tiden
Og at det må bli mellom oss
bare oss to
Det er forbehold
sier hun

Hm
hører hun fra kroppen
Det hørtes merkelig ut
Er ikke du og jeg
sammen hele tida da?
Hvorfor ber du meg
innordne meg
slike fastspikrede underligheter?
Som du kaller rammer
og som virker absurde
for meg som er en kropp

Hvorfor kan du ikke høre
HELE TIDA?
Og hvorfor ikke overalt
sier kroppen
den virker oppgitt

Men kropp
svarer hun
det er mye i verden som
ikke er skapt for kropper
Det er for tøft der ute
Du stivner jo
Du fikser det ikke
Og da forsvinner du
for meg sier hun
Det blir avstand mellom oss

Pluss at det går for fort for deg
Du er altfor langsom
Passer ikke inn du kropp
Sånn er det
slår hun fast

Og dessuten lever du delvis i fortida
Du kverner på det samme kropp
Og ja
jeg forstår at du fremdeles opplever at
du ikke har blitt hørt
ikke fått hjelp
av meg
Men rammene var og er umulige
og du må innrette deg kropp
Du også
Jeg også sier hun

Og det er trist
men det er realiteten

Mens hun sier dette
vet hun at kroppen kommer til å
fortsette med sine
hør etter
Med smerter her og der
med sine rop sin klaging
Hun vet
Og hun kan ikke gjøre noe
Ikke her og nå

Og hun vet at hun blir
sliten av
å ha en kropp som
ikke blir tilstrekkelig hørt
Hun vet det

Men hva kan hun gjøre?
Det vet hun ikke

For hun kommer ikke utenom
forbehold

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i kroppen. Bokmerk permalenken.

6 svar til forbehold

  1. Ååååå ja. Takk for ordene. ❤

  2. norwaymom70 sier:

    du skriver så godt, så ekte, så sant.. ❤ ah, dine dikt er så flotte.. take care.. ❤

  3. Mormor sier:

    Uten forbehold sier jeg takk for dekkende og viktige ord. ❤
    Klem 🙂

Legg igjen en kommentar

