trenger varme

TRENGER VARME
De kan ikke få nok varme,
det blir aldri nok for dem,
de er så frosne.

De venter på at noen skal
se hvor mye de fryser.
Og håper at noen skal tilby dem
litt av sin varme.

De kan ikke si fra,
ikke klage.
Ikke rope: Vi fryser.
De er helt stille.
Frosne og nesten urørlige.

De trenger varme.

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i makt og avmakt, relasjoner. Bokmerk permalenken.

12 svar til trenger varme

  1. Mormor sier:

    Hvem kan da?

  2. Sjå dei som frys..
    Ikkje berre fordi det er kaldt,
    men dei frys fordi vi er blitt kalde.

  3. Birthe sier:

    Det er noe vi alle burde bli flinkere til, å gi varme til dem som fryser. Til alle egentlig, kanskje vi fryser litt alle sammen…

  4. Maria sier:

    Denne bloggposten, gamle ugle, traff meg midt i frysepunktet mitt.
    Vakkert og sårt skrevet, synes jeg, men det er når jeg leser mitt inn i ditt.
    Og jeg går igjen tilbake til diktet av Hans Børli som jeg akkurat nå ikke husker, men som handler om å ha på seg tykk frakk, og ikke ane forsjell på kalde snøfnugg og varme.
    Gode, gode tanker til deg

    • gamle ugle sier:

      Takk Maria, for din respons. Fint at diktet er slik at du kan lese ditt inn i det. For meg har det sin spesielle sammenheng, som jeg med vilje har forsøkt å unngå skal bli for tydelig. Men som jeg leser din respons har poenget mitt nådd fram.
      Lette etter det Børli-diktet i hyllene mine, men fant det ikke. Kanskje en tur på biblioteket kan hjelpe.
      Varme tanker til deg inn i det nye året –

Legg igjen en kommentar

