det årvisse ikkediktet

DET ÅRVISSE IKKEDIKTET
Fjerde helg i advent
På tide å skrive juledikt?
Eller kanskje ikke?

For det er ennå ikke jul
formaner jeg meg selv
Og fortsetter:
Skal du skrive om jula nå
ja så må det bli et juleikkedikt
For juledikt hører jula til
Ikke førjula
Ikke nestenjula
Ikke ikke
sier jeg til meg selv

Vent sier jeg så
Vent til jula er
La førjula være seg selv
nå som den er
Det er fremdeles
noen dager igjen til jul

Hva er det hun rører om nå da
spør kanskje du
og du også
Eller kanskje ikke?
For kan hende nikker dere og tenker at
på forskudd vil vi ikke leve
Vi vil være her vi er nå
Det er soleklart
sier dere muligens

Mens andre igjen tenker at maken til
vrøvl er det lenge siden de har lest
Hvorfor er hun så opptatt av dette da?
Fyr løs med jul
Blås i datoer
i fridager
i tradisjoner
Snakk ikke til oss om for tidlig
ropes det
Kanskje aller mest fra de som konkurrerer
om å tjene penger
på jula før jula

Og noen av disse tidligjulerne sier:
Snakk heller til oss om overjuling
første eller andre dagen i januar
Da er vi ivrige etter å få
juleriet ut av huset
Vi er så lei jula
klager de da og det er forståelig
siden de startet den lenge før tida

Men jeg avslutter allikevel ikke
min selvdialog om fortidligjul
Jeg skriver trøstig videre på
ikkediktet som handler mest om
dagene før jul

Som er de dagene da vi sier god jul
til hverandre
Til de vi ser sjelden først
De nærmeste sparer vi
til det er ordentlig jul

Til klokka er fem på juleaften
Da sier vi god jul
Og selv om jeg ikke skriver juledikt akkurat da
så kunne jeg ha gjort det
sier jeg til meg selv
For i jula er det på sin plass med juledikt

Men ikke nå
Nå er det ikkedikt som gjelder
Og tull og vås og ordkløyveri
Men det er gøy det også
sier jeg til meg selv

Og kanskje er det bare jeg som synes det
men jeg er en og
en person teller også
Jeg teller for meg
og jeg vil ha
ikkedikt denne førjula også
Akkurat som i fjor
For ikke å snakke om
for to år siden
Det var da jeg skrev mitt første

Men nå begynner selv jeg
å bli lei av
gjentagelser og løsord
Det er på tide å
ønske fortsatt god førjulstid

Og stille minne om at
det fjerde lyset tenner vi for fred

Så høres vi senere
Og er det jul da
så skal jeg nok skrive
god jul
til deg

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i livsutfoldelse. Bokmerk permalenken.

11 svar til det årvisse ikkediktet

  1. Mormor sier:

    Et ikkedikt er vanskelig
    Et ikkejuledikt er enda vanskeligere
    i førjulstiden
    tror alle at det
    handler om jul
    nå.
    Ikke jul
    Ikke nå, snart –
    Fin førjulstid med
    tanker om at det ikke
    er jul
    nå.

    Men den kommer
    julen.

    • gamle ugle sier:

      julen kommer
      når tiden er inne

      imens morer jeg meg med
      å skrive dikt på kryss og tvers

      kjenner en merkelig treghet
      i disse dagene før jul

      nesten som en protest mot
      julestress og jag

      som om kroppen visste bedre

  2. Så utrulig bra! Eg er lilla/advent fram til denne helga. No er det små steg fram til at alt er ferdigpynta når Jula ringe inn.
    Fyrst då er det JUL!
    Og då kan vi ha Jul til 13.dag eller 20.dag Jul.
    Ha vakker 4. søndag i Advent!
    God førjulstid 😉
    Ps: eg les mykje meir enn eg kommenterer. Spennande tankar du dele.

    • gamle ugle sier:

      Hei, så fint at du stikker innom og leser. Jeg kjenner igjen dette med kommentarer, ikke alltid jeg kommenterer. Hos deg har jeg prøvd, men jeg får det ikke til teknisk.
      Når det gjelder jula har jeg vokst opp med å hegne om forventningen og å la ting og tang komme i sin tur. Ettersom jeg har blitt eldre merker jeg at det kommer tilbake til meg, og at jeg synes om de verdiene der. Det har nok også noe med tiden vi lever i.
      Ønsker deg en fin adventssøndag.

  3. Birthe sier:

    Supert juleikkedikt!
    Jeg er ikke blant de som stresser med julen, og kjenner det er veldig godt. God jul til deg 🙂

  4. qvinde-hast sier:

    Jeg bifaller – og lever i nuet. Takk og fortsatt god førjulstid.

  5. Hei game ugle.

    Ønsker deg og dine en riktig god jul.:)

    Bjørn

Legg igjen en kommentar

