midt i desember nesten

MIDT I DESEMBER NESTEN
Igjen er det helg
Kulda har tatt seg en tur
innom sammen med et strøk snø
Det er ettermiddag og
en månesnei har passert

Som et julekort fra gamle dager –

Men hvem vet hvor lenge
kulde og snø blir her
Over natta kan
varmegrader snike seg
innpå så snøglasuren
blir til grå slaps og
det flyter i gatene

Kakelinna kanskje
Men ikke akkurat et julekort –

Jeg taster
noen få ord og ser at
de virker sesongfrakoblede
nærmest desembernøytrale
For stemningssnøen
lar seg ikke så lett fange i
knotete sms-er og twitringer

Og kanskje er det like bra
Førjulstemninger er
ikke som før
Ikke slik jeg minnes dem

Men jeg jakter ikke på
de rette stemningene
Ikke i det hele tatt
Noen gjør det
sier de på radioen

Jeg for min del venter
i et desemberstille hus
Dager og stemninger passerer
og er som de er

Det tredje lyset tennes
For lengsel
Men mest for ekthet

 ©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i livsutfoldelse. Bokmerk permalenken.

4 svar til midt i desember nesten

  1. Mormor sier:

    Aller mest for ekthet.
    God kveld og klem 🙂

Legg igjen en kommentar

