så kloke voksne

SÅ KLOKE VOKSNE
Som hjelper møtte hun barn som
ville, ville så gjerne.
Samtidig stoppet det opp for dem,
de kunne ikke.

Det minnet henne om henne selv.
Hun var et barn og en tenåring som
ville, men som absolutt ikke kunne.
Og hun hadde trengt kloke voksne som
som skjønte at det ville ta tid, og
at det kom til å bølge frem og tilbake.
For i henne var ingen rette linjer til målet.

Så hun vet at det trengs
voksne så kloke at de ikke gir opp.
Slik at barn det har stoppet opp for
litt etter litt kan ta de små skrittene
som er nødvendige for å oppheve
blokkeringene som er i dem.

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i barndom, relasjoner. Bokmerk permalenken.

4 svar til så kloke voksne

  1. Mormor sier:

    Men de er så få, de kloke voksne.
    Jeg så ingen

    • gamle ugle sier:

      Jeg så heller ingen som barn. Først da jeg selv som voksen møtte noen av disse barna begynte jeg å forstå hva som hadde manglet. Og erkjennelsen fortsetter å sive inn, kan du si.

  2. qvinde-hast sier:

    Så sant! Bare synd det er så få som tør å tenke selv og bare være tålmodig medmennesker som viser forståelse og tillit. Utviklingen går ikke riktige veien her virker det som. Og blokkeringene, de kan være av mange slag, tenker jeg, både de rent fysiske og de mer psykologiske, tilnærmingen bør være den samme.

    • gamle ugle sier:

      Utviklingen virker å gå i uheldig retning ja. Eller – det er som noe akselerende har tatt over styringa og vi kan intet gjøre (mot utviklinga). Oppfatter jeg, dessverre.
      Og det er lett å bli fanget i dette, for presset er stort, synes jeg.

      Blokkeringer kan være av mange slag, jeg forsøker å la diktene mine være litt åpne, når det er mulig. Hvordan mennesker trenger møtes er individuelt. Standardisering av alt og alle har sine begrensninger. Og passer kanskje ekstra dårlig på områder som angår mennesker, bl.a. helse.

Legg igjen en kommentar

