systemsnakk (reprise)

SYSTEMSNAKK
Skulle ønske systemet kunne si:
Det er bra nok.
Du trenger ikke streve mer.
Det er godt nok,
under de gitte forutsetninger
og rammer.

Men jeg kan ikke høre
systemet si dette.
Jeg hører bare: Krav, krav, krav.
Det blir nok aldri fornøyd systemet.

Er det jeg selv som pisker meg selv
sier du?
Da lytter jeg lydig til deg
og sier til meg selv:
Det er bra nok
under de betingelsene som gjelder.
Slapp av.
Ta vare på deg selv,
sier jeg inntrengende til meg selv.

Og jeg sier det kjempehøyt,
slik at systemet skal høre det.
Så vet systemet det også,
tenker jeg.

Og så venter jeg litt
og håper systemet
vil applaudere.
Og si: Så bra!
Du sa det selv.
Det er sånn det er.

Men systemet kommenterer ikke.
Nei, ikke en av systemets representanter
åpner kjeften for noe annet enn:
Krav, krav, krav.
Systemet viser det i sine
manglende gjerninger også.
Dets uberørthet er talende.
Hørte ikke systemet min høye stemme?

Så skjønner jeg at
de tar feil de som sier
det er bare selvsnakk.
Det er systemsnakk dette.
Som smyger seg
langt inn i meg
og blir til selvsnakk.
Dobbeltdose blir til multiple doser
med stadige krav og aldri bra nok.

Er det rart jeg er sliten?

©gamle ugle

Tidligere publisert 24.09.12

Dette innlegget ble publisert i makt og avmakt. Bokmerk permalenken.

20 svar til systemsnakk (reprise)

  1. Utruleg godt skreve!
    Takk 🙂

  2. Mormor sier:

    Ikke rart i det hele tatt.
    Systemsnakk sniker seg inn og utraderer ekte egensnakk.

  3. Ordene ruller rundt i hodet mitt: Systemsnakk, snikksnakk, sikksakk.

    Har ikke det europeiske psykologforbundet funnet ut at det suicidale mennesker trenger, er hjelp til «mestring»? Har ikke lenken for hånden, men jeg fikk hakeslepp da jeg leste det.

  4. Mormor sier:

    Man blir robust av mestring, leste jeg 😦
    Kjære noen, gi meg en spypose.
    Hakkapellitta x miljon.

    • gamle ugle sier:

      Akk, hva skal jeg si?
      Mestret har jeg for min del gjort så det holder, NÅ er det avmestringstid.
      Robust? Pansret og selvdestruktiv kanskje. Det var nyttig det, for et eller annet, eller en eller annen med agendaer uoverskuelige der og da.
      Hakker og peller sammen med deg –

  5. Det er livslang læring å kunne ta vare på seg selv. Hvem var det som lærte oss å lytte til andres krav og ikke til oss selv?

    • gamle ugle sier:

      Mitt svar er at vi lærte det som barn. Noen av oss har lært å undertrykke oss selv, å ikke merke oss selv og egne behov.
      For meg betyr flink pike (som det skrives en del om for tida) ikke egentlig flink, men mer en grunnleggende væremåte. Som kan være ubevisst, og som kan sitte dypt ja.

  6. me sier:

    Å få være
    bare være
    er viktig

    Det er bra nok
    Slapp av.
    Ta vare på deg selv,

    Og det er fint at det sies høyt,
    slik at systemet skal høre det.
    Så vet systemet det også,
    tenker jeg.

    jeg orker ikke lenger å forvente at systemet skal si
    det er bra nok
    de fine ordene
    det er bra nok
    får jeg komme med selv
    til meg selv

    det er bra nok

    • gamle ugle sier:

      Ja, det er bra nok, og hver enkelt må nok si det til seg selv. Ev. kan vi si det til hverandre, av og til opplever jeg det her på bloggen.
      Men jeg får også opp et bilde av en enslig person (meg selv)som står og sier dette til seg selv, om og om igjen, mens det er tusenvis av sterke stemmer omkring meg. Som roper krav krav krav.
      Antagelig er det summen av barndommens opplevde krav forsterket av samtidens krav (bl.a. statsbudsjettet, vekst, effektivitet) som nok ikke slipper taket. Kanskje setter jeg meg ned, lukker øynene, og forsvinner inn i et indre lydtett rom…..

      Men jo – vi er bra nok. Vi er jo mennesker!

  7. Takk for mange fine og kloke kommentarer ❤

Legg igjen en kommentar

