ståsted og behov

STÅSTED OG BEHOV
Jammen jeg var ute sa hun
Så hvorfor ba du meg
komme ut?

Nei dengangen skulle jeg inn jeg
Det var noe jeg måtte finne ut av
Jeg lette etter en vei inn
sa hun

Om jeg kunne droppet det?
Å nei det gikk ikke
Inn var viktigst da
forklarte hun og fortsatte:

Om jeg ville komme raskt ut igjen?
Kunne ikke love det
Måtte først finne veien inn
Noe som betydde å bevege seg i
landskap jeg kjente svært lite til
Og det tok sin tid
Men – sa hun
jeg kom ut når jeg var klar

Om det var verdt det?
Jeg kunne jo ikke vite det på forhånd
Men mye ble annerledes etterpå
Nei jeg kan ikke svare mer presist
slo hun fast

Om jeg ikke allikevel kunne ha
holdt meg ute og
gjort det beste ut av det?

Vet du sa hun
jeg hadde levd så lenge
med dette innestengte utestengt
Så å si hele livet
Så lenge at det
virkelig røynet på

Derfor var det nødvendig å søke innover i
det godt skjulte
det som virket ukjent
Og som var uforutsigbart
avsluttet hun

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i følelser og tanker, kroppen. Bokmerk permalenken.

2 svar til ståsted og behov

  1. Hilsen med stor gjennkjennelse. Og et sukk: MÅ dette, som er så innysende, for noen av oss, i hvert fall, gjøres så vanskelig?

    • gamle ugle sier:

      Takk Ingrid.
      Det enkle(?) svaret på ditt spørrende sukk er at det ikke passer med agendaer som måtte finnes. Det er ikke hurtig, effektivt nok, det kan ikke måles på enkleste måte, det kan ikke styres og kontrolleres osv osv. Det passer kort sagt ikke inn.
      Det er for grunnleggende menneskelig og det utfordrer praksiser som er basert på hvilke verdier?

Legg igjen en kommentar

