smerterytme

SMERTERYTME
Om morgenen
før hun er riktig våken
er kroppen der med
sine smerterop

Hun står opp
Beveger seg langsomt
så langsomt
inn i dagen

Stundom bedøver hun kroppen
Avviser smerten den bærer
For livet har ikke alltid plass
for kroppen

Andre dager er det rom for
kroppens nærvær
Hun snakker lavmælt med den

Og det er som om kroppen
beroliges
når den føler seg merket
Ikke lenger ignorert eller foraktet
Men tålt

Da slapper kroppen av
og smerten avtar

Kvelden kommer
Kroppen verker mindre og
det går ikke så langsom lenger

Hun vil at kvelden skal vare og vare
Slik at kroppen ikke trenger
smerterope til henne
Vil det skal være mulig å merke den
kroppen

Men natten kommer fort
så fort
og det går mot
en ny dag
Den kommer med smerter
For den ferske dagen bærer bud om
krav krav krav
Ta-seg-sammen-instrukser lurer overalt
Og kroppen roper igjen
sine smertesterke nei

Vær her hos meg ber kroppen
Ikke der ute hos
alle kreverne

Dagene går og kommer
Igjen og igjen
er kroppen der
med smerter
Og hun drømmer om
dager uten smertebedøvelse
Dager i aksept
Selvstyrte dager

Men hun vet det er en drøm
Kravene er ufravikelige
Høye krav er tidens løsen
Og hun tenker:
Stakkars kroppen

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i kroppen. Bokmerk permalenken.

19 svar til smerterytme

  1. Mormor sier:

    Stakkars kroppen
    Aksept for mindre krav finnes ikke der ute.
    Klem

  2. norwaymom70 sier:

    Jeg liker virkelig dine dikt. Ønsker deg bedre dager. ❤

  3. qvinde-hast sier:

    Gjenkjennelig, klem til deg!

  4. me sier:

    Hei gamle ugle.

    Fint dikt.

    Jeg har tenkt litt på dette med smerte…

    Du vet ME-pasienter sier at de som blir bra av LP ikke har ME, men sikkert noe psykisk. Eller de sier at LP er for de med psykiske plager, men det er da mange med psykiske plager som ikke har noe til overs for LP også. Hurtigrens.

    Så kommer jeg til spørsmålet.
    Smerte
    ME pasienter snakker om at ME pasienter har en somatisk sykdom. De har fysiske plager/smerter og de må bli trodd for disse smertene er reelle. De sitter i kroppen og ikke i hodet/tankene, sier de.
    Men pasienter som har psykiske plager snakker også om smerter, fysiske smerter i kroppen.
    Hva tenker du om disse smertene i kroppen?
    Smerte
    er det forskjell på smerte som tankene styrer over
    og smerte som styrer over tankene?
    kjennes magesmerte ut som magesmerte uansett hva grunnen er til magesmerten?
    jeg mener om du gruer deg til noe
    har spist noe som gir magesmerte
    eller har magesår som skyldes en bakterie

    Er det ikke rart?

    • gamle ugle sier:

      Du stiller kloke spørsmål. Som det sikkert finnes mange svar på. Jeg kaster ut noen av mine tanker om dette:

      Smerte beskrives som en subjektiv opplevelse, uansett hva årsaken er. De fleste vil undersøke det somatiske først. Opplagt tenker jeg, det ville være ille å overse noe som kunne avhjelpes med medisinsk hjelp. Eller hvor det burde forskes for å finne medisinsk hjelp.

      Samtidig – jeg mener at kropp og psyke henger sammen, men ikke på den enkle tenk-deg- frisk-måten. Den opplever jeg egentlig som ganske ensidig.

      Jeg tror psyke er mer enn tanker. Vi var mennesker før vi fikk språk og tanker også, dvs da vi var bittesmå. Større barn opplever magesmerter og hodepine, og melder om det, når det kan ligge f.eks. mobbing bak. NB – barns smerter bør selvfølgelig også utredes somatisk.
      Tror ikke det er så enkelt å skille smerte fra smerte. Da må man i alle fall kjenne seg selv og kroppen veldig godt.

      Det er dette som kalles somatisering. Jeg oppfatter det som at kroppen varsler om ubalanse, i bred forstand. Smerten er reell, og det er ikke noe personen gjør for å få oppmerksomhet, spille offer, vondt i viljen og den slags som dessverre florerer som myter i media og ellers blant oss.
      Min erfaring med dette (som ikke trenger gjelde andre) er at jeg må prøve å forstå hva det er kroppen opplever. Og da handler det ofte om følelsesmessige belastninger, som har ingredienser fra både nåtid og fortid.

      Å tro at folk som sliter psykisk skal bli friske av å tenke annerledes blir for meg å forenkle det menneskelige systemet. Kan hende passer det for noen?
      Noen av oss er fra før av flinke til å tankeoverstyre kropp og følelser, og da trengs kanskje det motsatte.
      Kommer også an på hva som ligger bak det som oppleves som psykisk. Og det igjen henger sammen med samtidens idealer. Vi lever i en tid hvor mye ansvar hviler på den enkelte. Og ja, selvfølgelig må vi ta ansvar for oss selv. Men det finnes grenser for hva vi som enkeltpersoner kan styre. Mange som sliter psykisk bærer på et helt livs belastninger, ikke sjelden traumer. Dette blir vanskelig i møte med krav om effektivitet, tilpasning, standarisering.

      Obs, det havnet jeg kanskje litt på sida av ditt tema. Eller kanskje ikke? Jeg har en hang til analyse og er opptatt av premissene som ligger bak. At ikke man skal ta alt for gitt. At sannheter er variable, i alle fall når det gjelder menneskers opplevelser.
      Stopper der –

  5. me sier:

    Tusen takk for utrolig klokt svar diktugla.
    Litt avsporing fra diktprat, men jeg synes bare det er så interessant.

    Ja, smerte er en subjektiv opplevelse, uansett hva årsaken er.
    Viktige å undersøke det somatiske først, ja, det ville være ille å overse noe som kunne avhjelpes med medisinsk hjelp. Og viktig at det forskes for å finne medisinsk hjelp. Ja, men disse overlappingene eller diffuse grensene på hva som er hva, på uforklarlige eller biomedisinske ubeviselige smerter er ikke enkelt…

    Det sammensatte mennesket.
    http://lina68.bloggnorge.com/2014/07/20/det-sammensatte-mennesket-allostase-begrepet/

    Dette har vi hatt flere interessante samtaler om, gamle ugle. 🙂

    Du skriver at du tror psyke er mer enn tanker. Veldig interessant og jeg henger meg på…
    dette har jeg lyst til å høre mer om…:-)

    Somatisering, slod opp i leksikon. «Kommunikasjonsform hvor en person vis-á-vis legen uttrykker psykologiske konflikter og problemer ved bruk av ord som beskriver kroppslige symptomer. F.eks. kan kvalme uttrykke aversjon, hodepine kan uttrykke sinne og hjertebank redsel.
    Det kan også være en psykofysiologisk prosess der en person under stress og belastninger utvikler kroppslige symptomer som i neste omgang presenteres for legen. F.eks. kan stressbetinget anspenthet føre til sekundære muskel–skjelettsmerter. Pasienten kontakter legen for muskel–skjelettsymptomer, og ikke for stress og anspenthet.
    og det kan være presentasjon av velavgrensede psykiske lidelser i form av disse lidelsenes ledsagende kroppslige symptomer. For eksempel kan en person med depresjon gå til lege med tretthet, eller en person med panikklidelse kan oppsøke lege og be om hjelp for anfallsvise pustevanskeligheter, hjertebank og mageplager.
    Psykisk (psykosomatisk) lidelse kjennetegnet ved medisinsk-biologisk uforklarlige symptomer som personen søker legehjelp for og som medfører ulike grader av funksjonssvikt.» (fant denne forklaringen i Leksikon)

    Jeg tror at slike kurs for å fikse tankene ikke nødvendigvis er noe som passer (eller ikke passer) en spesiell «pasientgruppe». Det blir helt feil når det markedsføres som «helbredelse» opp mot sykdom. Vi har snakket om dette før gamle ugle og jeg oppfatter at vi er enige. (Jeg reagerer bare sånn når folk sier det passer best for dem som BARE har noe psykisk…) (sykdoms) hieraki

    Jeg synes ikke du havnet på sidelinjen i det hele tatt. Ja, det er utrolig viktig gamle ugle at sannheter er variable. Det er så mange spørsmål fordi sannheten ikke er spikret fast.
    Og jeg kan fortsette å spørre og spørre og hos deg får jeg kloke svar.
    Smil navnet ditt passer deg utmerket godt, gamle ugle eller kloke ugle.

    Mange fine dikt har du også!

    • gamle ugle sier:

      Bare en liten kommentar:
      Du siterer fra leksikon om somatisering. Jeg tenker at disse fysiske plagene er reelle og personen selv trenger ikke ha noen formening om at det handler om belastninger som har satt seg i kroppen. Det handler ikke om simulering.
      Ønsker deg en fin kveld –

  6. qvinde-hast sier:

    Jeg synes det er trist når dine generelt fine refleksjoner rundt livet og almengyldige problemstillinger gir assosiasjoner til polemiske innlegg hvor det synses om etiologien og terapien til enkeltdiagnoser. Etter min oppfatning blir det en måte å ta dine ord til inntekt for mer enn de er ment for. For å snu problemstillingen på hodet; hvor vanlig er det at deprimerte pasienter får tilbud om LP?? (ikke det at jeg synes det er noe bedre). Men det er jo noe underlig når psykiske lidelser (tvangs)medisineres, mens somatiske lidelser (tvangs)psykologiseres… Bare et lite hjertesukk fra meg.

    • gamle ugle sier:

      Takk for hjertesukket. Jeg blir glad for å høre at diktene oppfattes almengyldig. Det er ikke alltid så godt å vite, for de er jo skrevet ut fra min spesielle kontekst.
      Din undring rundt (tvangs)tilnærminger er interessant. Og et stort tema.

      Jeg opplever det ikke problematisk at diktene mine skaper overraskende assosiasjoner. Kommentarene står for den enkeltes regning. Også i dette kommentarfeltet, tenker jeg.
      Den første tiden jeg blogget ble det mange diskusjoner på bloggen, som levde litt sitt eget liv, uavhengig av diktene.
      Siden jeg er redaktør her setter jeg grenser for hva som blir stående. Og ja, det har skjedd at jeg har slettet kommentarer som enten har vært uforståelige eller angrep på navngitte personer.

    • me sier:

      Er det siteringen til Leksikon eller at jeg la ut link til blogginnlegget «Det sammensatte mennesket» eller er det generelt mine tanker som gjør deg tris Qvinde-hast? Jeg hadde satt pris på om du fortlate nøyaktig hva i teksten jeg har skrevet du reagerer på. 🙂

  7. me sier:

    Nå forstår jeg ingenting. Er det meg du snakker til Qvinde-hast? Har jeg sagt noe galt?

  8. me sier:

    ord fra andre
    ord fra det ukjente
    ord som sårer
    ord som gjør vondt i følelsene
    ord som gir smerte
    smerte som fyller hele kroppen
    sa du det BARE var psykisk?

    • gamle ugle sier:

      Takk for sterke ord.

      • me sier:

        Jeg har alltid følt meg velkommen til å legge igjen tanker her på bloggen din gamle ugle og det er jeg så glad og takknemlig for. Tusen takk for din raushet! 🙂

        Uansett om jeg har fått assosiasjoner som har gått i en annen retning enn «forventet» så har jeg alltid opplevd vår samtale som fredelig, spennende, interessant og berikende.

        Denne gangen var det ordet smerte og diktet «Smerterytme» som fanget min nysgjerrighet og satte igang en tankerekke.

        Jeg synes det er trist å lese at mennesker som har psykiske problemer, og deres smerteopplevelse, blir avfeid eller omtalt som «BARE» psykisk, som om det er en slags annensortering av smerter og jeg vet at mange mennesker opplever slike uttalelser som sårende og diskriminerende.

        Jeg ville bare få fram at også mange med psykiske plager har fysiske smerter i kroppen. Jeg la inn link til det blogginnlegget for der står det at når kroppen over tid håndterer påkjenninger som sorg, smerte og stress ved hjelp av ulike mekanismer, og når disse mekanismene, under samlebegrepet allostase, og når «allostase er overbelastet» vil man i følge den teorien kunne utvikle sykdom. En overbelastning av allostasen kan gi nedsatt immunforsvar, dårligere fungerende regulering av autonome prosesser (blodtrykk, tarmfunksjon mm), hjerte- og karsykdommer, beinskjørhet, svinn av nerveceller og raskere cellealdring generelt.

        Det var det som var mitt budskap. Det er fryktelig trist hvis noen føler seg støtt, det var overhodet ikke meningen. 🙂

        • gamle ugle sier:

          Godt å høre at du opplever bloggen som raus.
          Jeg for min del føler ofte trang til å takke leserne og de som kommenterer. Det gir nye perspektiver, på ulike tema, og er berikende, synes jeg.

          Smerter er så mangt, og mange lever med kroniske smerter. Av ulike årsaker.
          Måtene vi møter hverandres ulike smerter på mener jeg har forbedringspotensiale. Og når det gjelder bare psykisk, ja så har vi vel en jobb å gjøre der også, noen og hver av oss?

Legg igjen en kommentar

