tenk om

Skolen er i gang igjen, og mange barn opplever daglig urimelige korreksjoner og gjentagende utestenging. Det kan pågå i årevis. Noen av dem forteller aldri noen om det, av ulike årsaker.                                                                                                                                   De bærer smerten alene. Lenge. Noen av dem hele livet.

TENK OM
Tenk om de kunne like et barn
som skravler i vei
om løst og fast, de voksne.
En impulsiv en,
som gjør litt av seg,
og tar sin plass der ute.
En som meg, sier skolepiken.

Men de liker meg ikke sånn,
de hysjer meg ned.
Jeg må skjerpe meg,
for jeg kan ikke oppføre meg, sier de.
Jeg er en plage,
og skulle skamme meg.

Tenk om de kunne smile,
de andre barna.
Se ordentlig glade ut
når jeg kom bort til dem,
forteller hun videre.
Eller aller helst om
de kom bort til meg,
for de måtte bare ha meg med.
For uten meg ble det
så kjedelig.

Men de rynker på nesa,
snur ryggen til meg,
vil at jeg skal gå min vei.
De vil ikke ha meg med,
aldri vil de det, de andre barna.
For med meg synes de alt blir teit,
sier skolepiken til slutt.

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i barndom, identitet, relasjoner. Bokmerk permalenken.

8 svar til tenk om

  1. Alter Ego sier:

    Et utrolig viktig tema!

  2. Mormor sier:

    Og noen skolegutter, men likevel er det sørgelig at det ikke er romslighet nok…
    Klem 🙂

  3. Godt dikt om å være utenfor, om janteloven hvis man stikker seg fram, hvis man tar plass(en sin). Dessverre er det sånn i mange sammenhenger, ikke bare i skolegården, men barna er jo de mest sårbare, og de skal ha med seg dette i «bagasjen» i livet, og noen ganger blir «bagasjen» for tung nettopp på grunn av slike opplevelser. Tusen takk forresten for kjempekoselig kommentar i bloggen min! Sender gode tanker nordover 🙂

    • gamle ugle sier:

      Takk for gode tanker og for at du kommenterer.
      Barn er barn og det er oss voksnes ansvar å se og å gjøre noe med situasjoner som dette.
      Og som du sier, livsbagasjen kan bli tung, og gå på helsa løs.
      Ønsker deg fine høstdager –

  4. Kjenner meg skremmende godt igjen i denne, og mine tanker da jeg var barn ❤️

Legg igjen en kommentar

