overmestringstak

OVERMESTRINGSTAK
som stopper
kroppen

som fryser
følelsen

som hindrer
flyt

men som
mestrer mestrer mestrer

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i følelser og tanker, kroppen. Bokmerk permalenken.

10 svar til overmestringstak

  1. @ivaalsg sier:

    Taket gir mening i mitt liv. Takk.

  2. qvinde-hast sier:

    Høres ut som overgrep, dette overmestringstaket. Jeg får følelsen av å bli kvalt, men det er vel meningen?

    • gamle ugle sier:

      Vet du, dette diktet er fra min side ment å være litt uklart. For det er en ambivalens her.

      En følelse av å bli kvalt, jada, samtidig overlever man, fordi man mestrer, ja overmestrer, Og det er vel det som gir kredits, eller nødvendigheter til livets opphold, for den del.
      Men prisen, den kan være høy.

  3. Mormor sier:

    Isj da.
    Overmestring høres farlig ut.
    Mestringstak slår en skallen mot.

    • gamle ugle sier:

      Først kalte jeg dette diktet overtak. Og da i abstrakt betydning. Men nå ser jeg at det konkretet taket også fungerer som metafor. Og da tenker jeg – taket for overmestring, finnes det? Har en følelse av at noen av oss mestrer oss inn i – jeg vet ikke hva. Men i alle fall, vi stopper aldri.

      • Mormor sier:

        Og det er synd, egentlig. Det kan bli mange mentale blåmerker av slikt.

        • gamle ugle sier:

          Ja. Men når det ikke finnes andre muligheter da? Og mestring er en av de mest oppskattede dyder. Og å gi opp er som en stor synd å regne. Akk ja.

          • Mormor sier:

            Oppskattet er det nok, men om det er en dyd? Noen ganger er det livsnødvendig å gi opp og å gi slipp. Men det er kan hende en form for mestring, det også?

            • gamle ugle sier:

              Ja, jeg tenker også at det er en form for mestring, av ikkemestringen. Men jeg tror den type mestring har sin pris i det samfunnet vi har skaffet oss.
              En annen sak er hva kroppen kan. Noen kroppen er holdefast og holdeut-mestere. Og ikke til å rokke.

Legg igjen en kommentar

