meningsmakt

MENINGSMAKT
Jeg vil ha
meg selv tilbake
Jeg vil at opplevelsen min
skal gjelde
sa hun

Men du er ikke
objektiv
innvendte de
Vi vet best
vi som står utenfor
vet du

Men jeg vil ikke
opplevelsestolkes utenfra
Jeg vil selv skape mening
i min historie
i mitt liv
insisterte hun

Skrekk og gru
fnøs de
Hvordan skulle det gå
om alle ville det?

Nedenom og hjem
og så til de grader ineffektivt
For ikke å snakke om hvor
redselsfullt ukontrollerbart det ville bli
ja i hytt og vær
En katastrofe
la de til og virket
kalkulert sjokkerte

Nei vi trenger
standarder for opplevelse og mening
basert på den ubesudlede objektiviteten
argumenterte de videre
Og den anerkjenner du vel
spurte de så

Høres prikk lik
fundamentalistiske religionsvarianter
nei ellers takk tenkte hun

Høyt sa hun:
Dere glemmer premissene;
verdiene
Dere hopper over det
viktigste
Opplevelsen
nærheten til seg selv
til kroppen
til følelsene
Egne tanker som
slett ikke kan klassifiseres som feil
Og som er forståelige
(noen ville sågar kalle dem rotekte)
i sin sammenheng

Dere underkjenner subjektiviteten
Den er ikke
til å komme unna
Ikke for noen
avsluttet hun
ganske så bastant

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i følelser og tanker, makt og avmakt. Bokmerk permalenken.

6 svar til meningsmakt

  1. Mormor sier:

    Og det gjorde hun rett i 🙂
    klem 🙂

  2. me sier:

    Igjen kloke og fine ord herfra.

    Jeg er spent på hvilke tanker du har rundt dette diktet?

    klem herfra 🙂

    • gamle ugle sier:

      Hei i sommeren. Tanker rundt diktet? Mange.
      For det første er jeg skeptisk til naiv objektivitet. Vår kunnskap er begrenset og sannheter kommer og går. Og vi er alltid subjektive, mener jeg.

      Når det gjelder sånt som angår menneskers opplevelser så blir det ekstra problematisk når løsninger og gode råd er standardiserte og styrt utenfra. Av systemer og mennesker med mange slags agendaer, og som om vi var maskiner som kunne fikses. Ganske farlig, under gitte omstendigheter.
      Jeg tror vi kommer lengst med å erkjenne at subjektivitet, det er en del av livet og når det gjelder oss selv, egentlig et gode. Det som gjelder meg trenger ikke gjelde deg.

      Objektiviteten, som jeg mener er relativ, egner seg innen naturvitenskapelig avgrenset forskning. Men selv den hviler på valgte premisser og verdier.

      Der fikk du noen tanker fra meg.
      Klem til deg –

  3. norwaymom70 sier:

    Fantastisk dikt om objektivitet vs subjektivitet, en umulighet å tillegge mennesket noe objektivt..sålenge det siles via hjernen våres…vår tolkning…selv av fagfolk…som har sine subjektive tolkninger, nettopp fordi de er mennesker…. Herlig dikt!

    • gamle ugle sier:

      Takk for ordene dine. Dette med subjektivitet er gammel nytt, men av og til virket det litt glemt i ordskiftet.
      Og så det er noe med å ikke miste seg selv, og menneskeligheten –

Legg igjen en kommentar

