substans

SUBSTANS
Helst uten målstyring
Uten velformulerte
skal-er

Men slett ikke uten mening
Tvert imot
Stinn av mening

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i livsutfoldelse. Bokmerk permalenken.

7 svar til substans

  1. qvinde-hast sier:

    Helt enig, utenfra og målstyrt (kunstig læring) gir sjelden stort utbytte, mens innenfra og inspirert (naturlig læring) gir verdier med substans som varer og kanksje refleksjon og klokskap på kjøpet. Rart at dette skal være så vanskelig å forstå og akseptere..

  2. Hei, jeg leste dette i går, men forsto lite av det, utover det jeg opplevde som en frustrasjon overfor krav. Nå har det dukket opp en betraktning fra qvinde-hast, så da forstår jeg litt mer.

    Ha en fin dag.:)

    Bjørn

    • gamle ugle sier:

      Målstyring er tidens mantra, bl.a. innen offentlig sektor, som helsevesen og utdanning. Økonomer og jurister oppfatter jeg liker dette.
      Men noen ganger virker det helt bak mål, for å si det sånn. For ikke all virksomhet og all kvalitet kan styres og kontrolleres med detaljerte skal-er. Det er dette med barnet og badevannet da.
      Derfor mye frustrasjon blant de som arbeider i menneskeyrker, og også estetiske fagområder.
      Det går an å overføre dette til den private sfæren, mener jeg. Og det som skjer på systemnivå, det påvirker vel det individuelle også?

      Riktig god mandag til deg Bjørn –

  3. me sier:

    Jeg kjenner flere lærere som er litt betenkt nå, redd for å miste friheten sin til å fylle tiden på sin meningsfulle måte. 🙂

Legg igjen en kommentar

