kategorier

KATEGORIER
Leter etter
andre kategorier
enn positiv og negativ

som virker både
misbrukte og oppbrukte

og som lett assosieres med
det absolutte

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i følelser og tanker. Bokmerk permalenken.

6 svar til kategorier

  1. I blant blir det slik at vi fastner mellom enten eller. Og så glemmer vi at det alltid finnes noe mellom ytterpunkter. Det betyr likevel ikke at det ikke ligger noe av verdi der. Så det å lete litt etter noe nytt å feste blikket på blant kategoriene, er nok ikke så dumt.

    Ha en fin dag.:)

    Bjørn

    • gamle ugle sier:

      Hei Bjørn, takk for respons.
      Positiv og negativ er kategorier det er gått inflasjon i, opplever jeg. Og ofte glemmer vi, tror jeg, at disse verdiene er avhengig av konteksten. Og den enkeltes opplevelse av mening.
      Fin julidag til deg –

  2. Birthe sier:

    Dikt til ettertanke! Disse to kategoriene virker temmelig absolutte og jeg merker at jeg bruker dem ganske ukritisk. Si fra om du finner noen alternativer 🙂

    • gamle ugle sier:

      Jeg er nok litt hekta på begrepsbruk. Om jeg finner alternativer til positiv og negativ, nei det vet jeg ikke. Men du skal få beskjed, om jeg kommer på sporet av noen.
      Begreper og kategorier er vel ikke til å komme unna, men jeg er redd for det som liksom låser oss fast, i svart /hvitt. Antagelig er ikke dette til å unngå, kategoriene er bare maktmidlet.
      Så det er vel bare å forsette den kritiske diktskrivingen.

  3. qvinde-hast sier:

    Jeg er enig med deg og opplever mer og mer det meste her i verden som både-og og ikke enten-eller som positiv og negativ jo representerer. Jo mer man tenker, desto mer innfløkt er de fleste ting og da blir det vanskelig med svart-hvitt tenkning.

    • gamle ugle sier:

      Jeg tenker at det på et vis kan oppleves som brysomt og forsinkende, det som ikke gir enkle svar, i vår tid med effektivitet i høysete. Det innfløkte og subjektive kan forstyrre flyten og utfordre tryggheten, hos oss kanskje.
      Tror ikke dette er noe nytt, det kommer og går, i stadig nye forkledninger.
      Men det har sin pris, og omkostningene for enkeltmennesker gir grunn til uro, synes jeg.

Legg igjen en kommentar

