dobbelttunge (reprise)

En overskrift lyder:  «Hensynsløshet kan redusere uførerisiko». Og det viser seg at det handler om personlighetstrekk denne gangen, du kan lese videre her.

Jeg har ikke den helt store tilliten til personlighetstester og den slags, snarere tvert imot. Min briller er nok litt annerledes laget. For meg er det opplagt at det er arbeidslivet i det samfunnet som vi alle er en del av, som må under lupen. Tross fine ord om inkluderende arbeidsliv og mantra om arbeid for helse, så er det vel et stykke igjen?

Og da husker jeg et gammelt dikt og her kommer det i reprise:

DOBBELTTUNGE
noen ber oss stresse ned
praktisere mindfulness
reparere reparere reparere

hvorfor ikke heller forebygge
senke kravene utenfra
mer slow motion
slå av hardkjørknappen

i stedet for å snakke med dobbelttunge
forutsette mennesker som ikke finnes
usårlige
ukrenkelige
umenneskelige

er det roboter i rustning som etterspørres?

©gamle ugle

Første gang publisert 04.02.12

Dette innlegget ble publisert i makt og avmakt. Bokmerk permalenken.

6 svar til dobbelttunge (reprise)

  1. Mormor sier:

    Jeg tro det er noen som hadde foretrukket programmerbare roboter.
    Ha en deilig dag 🙂
    Klem 🙂

    • gamle ugle sier:

      Ja, det tror jeg også. Det er er da jeg husker en strofe fra en 70-talls sang: «Når de fine ordan dæmmes bli motbydlig og tankan bak e j* dårlig gjæmt».
      Jotakk.

      Lørdagsklem til deg –

  2. qvinde-hast sier:

    Ja, vi har dessverre fått et samfunn som kjemper mot seg selv, eller snakker med dobbelttunge, som du sier. Når det ikke lenger er lov å være syk eller ha syke barn uten at dette skal meldes til og bedømmes av et til dels meget inkompetent, men maktfylt moralpoliti (som NAV og barnevern), vitner det om at samfunnet har nådd et lavmål av medmenneskelighet.

    • gamle ugle sier:

      Kontrollsystemene når stadig nye høyder. Og indre kvalitet og kompetanse forsvinner etter hvert som presset øker. Har en kollega som kaller det avhumanisering, og ja, jeg får det til å stemme.

  3. i går dukket begynte jeg å se på en film på tv, som handlet om et framtidig scenario hvor menneskene hadde roboter som de var koblet opp til selv. På den måten kunne de ligge hjemme, mens robotene levde livet for dem. Robotene gikk på jobb, gikk på fest og hadde sex, mens de som eide dem etter hva jeg forsto opplevde det som om det var dem selv som gjorde tingene. Jeg sier «etter som jeg forsto», for jeg skiftet kanal rimelig kjapt, og fikk ikke den hele forståelsen av hva som foregikk.:)

    Synes moralaspektet i artikkelen du linket til var interessant, med tanke på hetsingen av uføretrygdede, som etter hva jeg har fått med meg har eskalert litt.

    Ha en fin dag.:)

    Bjørn

    • gamle ugle sier:

      Jeg hadde nok også zappet meg videre fra robotfilmen. Er ikke helt min greie, for å si det sånn.
      Ja, moralakspektet er omskrevet i den artikkelen. Overskriften isolert sett mener jeg kan oppfatets som å oppfordre til hensynsløshet.
      God mandag til deg –

Legg igjen en kommentar

