kraftanstrengelse

KRAFTANSTRENGELSE

Hver dag
tok hun seg sammen

Tok seg sammen og
sto opp

Tok seg sammen og
gikk ut

Tok seg sammen og
sa jada
Tok seg sammen
sammen
.amme.

..mm..

……

 

Det tok aldri slutt og
hun tar seg sammen
den dag i dag

©gamle ugle

 

Dette innlegget ble publisert i følelser og tanker, kroppen, makt og avmakt. Bokmerk permalenken.

10 svar til kraftanstrengelse

  1. Bambi sier:

    Sterkt! Hun gjorde seg mindre og mindre … Og kanskje hun ikke tok seg sammen, hun kanskje falt fra hverandre?

    • gamle ugle sier:

      Eller kanskje er dette henne?

      • Bambi sier:

        Ja, selvsagt er det er jo henne, hvis jeg forstår kommentaren din rett. Jeg responderte bare spontant med de assosiasjoner jeg fikk. At konsekvensen av å ta seg sammen ofte gjør det motsatte: at man gjør seg mindre og mindre, til slutt usynlig. Og at det å stadig ta seg sammen i lengden har en ødeleggende virkning.
        Men så spør jeg, om man prøver å ta seg sammen er vel noe i utgangspunktet i stykker, kanskje?
        Nåja, noen løse tanker..
        Likte diktet veldig godt, særlig tidsendringen!

        • gamle ugle sier:

          Hei Bambi, den kommentaren min var nok litt uklar. I grunnen liker jeg at diktene mine kan leses litt ulikt, så takk til deg for dine innspill. Og jeg følger deg i det med å bli mindre og mindre seg selv, ved stadig å ta seg sammen.

          Jeg tenkte vel i utgangspunktet på at kreftene minker, ta-seg-sammen-aktiviteten er utmattende. Allikevel tar det aldri slutt. Undrer meg over utholdenheten. Undrer meg på om det finnes noe annen henne enn ta-seg-sammen-henne.

  2. Likte første verset. Syntes det sa mye både billedlig og gjennom tekst. Verset står og balanserer på en spiss og er seg selv nok. Så jeg ville kuttet «halen», det siste verset. Det trenger du ikke.

    Ha en flott dag.:)

    Bjørn

    • gamle ugle sier:

      Takk for kommentaren. Halen var ikke der til å begynne med. Da jeg endret verbet fra nåtid til fortid trengte jeg halen for å si det jeg ville.
      Fin fredagskveld til deg –

  3. Mormor sier:

    Halen er på sin plass.
    Ikke fordi diktet mister sin mening uten, men fordi det gir det helhet.
    Fredagsklem 🙂

    • gamle ugle sier:

      Hei mormor. Jeg tror jeg forstår hva Bjørn mener, men var ute etter noe bestemt denne gangen. Noe som har med fortid og nåtid å gjøre. Kan hende er det helhet.
      Finfredagklem –

  4. qvinde-hast sier:

    Veldig gjenkjennelig, og noe av poenget (og galgenhumoren) er vel nettopp slutten? Dette diktet skal jeg «ta med meg».

Legg igjen en kommentar

