forankring

FORANKRING
Noen ganger
snakker hun til
fortidens skikkelser
Roper til
fortidens autoriteter
Klandrer
fortidens systemer
Gir støtte til
fortidens ofre

Andre ganger
snakker hun til
nåtidens skikkelser
samtidig som
også fortiden rommes
i hennes stemmes dype klang

For fortiden
finnes i nåtiden

Sånn er det når
kroppen får slippe til
Den har en annen viten kroppen
og styres ikke av tankenes
begrensede tidsorden

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i følelser og tanker, kroppen. Bokmerk permalenken.

6 svar til forankring

  1. Ja.
    Her satte du noe på plass for meg med dine ord. Takk.

  2. Det sies at ingen vet hva tid er, bare hvordan vi måler den. Men det utelukker ikke at en kan lage seg noen bilder av tiden likevel. Og jeg selv ser i blant på tiden som noe som verken går eller kommer. Den bare er. Slik at det jeg har i dag henger sammen med det jeg har opplevd for eksempel i barndom, men også i det som skal komme. Jeg tenker at jeg beveger meg rundt på den sirkelen som er mitt liv, i stedet for at det er tiden som beveger seg. Uten at jeg likevel tenker på framtiden som fullstendig lagt, eller at jeg ikke har valgmuligheter.

    Når jeg tenker slik, går det heller ikke å tenke at jeg kan legge noe bak seg, jeg kan kun lære meg til å leve med det. Fordi det alltid vil finnes, et sted på den sirkelen av tid som samtidig er meg.

    Dette tankesettet føler jeg gjør sitt til, at det blir veldig lett for meg å kjenne meg igjen i diktet ditt.

    Ha gode påskedager.:)

    Bjørn

    • gamle ugle sier:

      Mange har nok fundert over hva tid er. Tror kanskje det er et redskap menneskeheten har utviklet for å organisere den dimensjonen ved tilværelsen. For å skape sammenheng og mening i fortellingene våre om felles og individuelt liv. Det finnes forsøk på å organisere historier som enkeltepisoder også, uten at jeg tror det har fått særlig gjennomslagskraft, til nå i alle fall.

      Noen ganger tar den lineære tidsoppfattelsen så til de grader over, merker jeg. Kroppen derimot, den er. Som en slags sum av levd liv, i nå-et, og med det som gis av muligheter i fremtidige nå-er.

      God påskehelg til deg –

  3. Mormor sier:

    «og styres ikke av tankenes
    begrensede tidsorden»

Legg igjen en kommentar

