begrunnelser

BEGRUNNELSER
De visste de ville finne
vekstvilkår for nødvendig skam
For mennesket var
i seg selv syndig
Det var deres begrunnelse

De visste de alltid ville finne
et eller annet å korrigere
Forsømte aldri å oppdra til
skikk og bruk
skikk og bruk
Det var deres begrunnelse

De visste de ville finne noe
å pirke i
å latterliggjøre
å kritisere høylytt
For det var påkrevet
å avsløre de som var feil
og vokte sin egen retthet
Det var deres begrunnelse

Begrunnelser kom og gikk
og de fortsetter å komme og gå
Ord blir skiftet ut og
agendaer framstår i
tidsriktige forkledninger

Men temmelig like
er de i grunnen
på bunnen

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i makt og avmakt, relasjoner, religion. Bokmerk permalenken.

8 svar til begrunnelser

  1. qvinde-hast sier:

    Mon tro om ikke alle disse begrunnelser egentlig bunner i misunnelser?

  2. Mormor sier:

    Lest og grøsset over

  3. Jeg leser dette som et dikt om å bli formet, mer enn at ens egenart eller potensiale blir løftet fram. Og for meg blir det veldig lett å kjenne seg igjen i det. En møter mennesker med en slik agenda hele livet. Som barn og som voksen. Dessverre er det lite å gjøre med det. Lite en kan gjøre med dem. Heldigvis går det å gjøre noe med seg selv i stedet.

    Ha en fin dag.:)

    Bjørn

    • gamle ugle sier:

      Din lesning matcher min Bjørn. Disse strukturene finnes overalt, hvor det er mennesker.
      Kan føye til at å gjøre noe (med seg selv) bl.a. kan være å skrive dikt om det og å legge det ut på en blogg, i stedet for å holde kjeft, unnskylde gud og hvermann og fortsette å tåle.

      Nydelig søndag til deg –

  4. Birthe sier:

    Jeg liker det Bjørn sier om å bli formet, men jeg kan ikke hjelpe for at jeg tenker på arvesynden og det at Eva for mange er ensbetydende med Adams første kone, Lilith. Hun som ble kastet ut av Edens hage fordi hun ikke ville underordne seg guds lover. Gode vekstvilkår for skam her, ja, og skikk og bruk, hva er det, annet enn kollektiv overlevelse og dermed lik uansett hvilken drakt man ser den i. Det fører meg inn på et sitat av Dorothy Law som jeg setter høyt (https://www.goodreads.com/quotes/426749-if-a-child-lives-with-criticism-he-learns-to-condemn) 🙂

    • gamle ugle sier:

      Spennende assosiasjoner må jeg si. Har ikke tenkt på Lilith, selv om jeg av og til er innom det med arvesynd. Og takk for lenken.

      Jeg startet å skrive dette diktet veldig konkret. Etter hvert fant jeg ut at dette mønstret jeg beskriver har mange flere varianter enn jeg først hadde forestilt meg. Så da fjernet jeg noen av de mest styrende ordene.

Legg igjen en kommentar

