leting etter mening

LETING ETTER MENING
Leter optimistisk etter
først store
så små
områder med mening

Leter litt oppgitt etter
falmede fargeklatter med mening

Leter resignert etter
restflekker med mening

Leter til slutt desperat etter
et bittelite gjenglemt punkt
med mening
Forsøker med borende blikk
gjøre meningspunktet større
og større
og større

Meningssøte drøm –
For snart kommer nok
meningskontrollen og
forstyrrer meningsutvidelsen

Men hvor finnes
vidstrakte vidder med mening?

Stillheten svarer
og svarer ikke

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i identitet, makt og avmakt. Bokmerk permalenken.

6 svar til leting etter mening

  1. Mening er å finne over alt, men samtidig i blant ingen steder, opplever jeg. Spør jeg om meningen med livet blir jeg fort svar skyldig, men spør jeg om meningen når jeg gjør noe jeg liker eller føler for å få gjort finner jeg lettere svar. Så det hjelper å forholde seg til små, hverdagslige ting for meg, og ikke nødvendigvis de store spørsmålene. Dette er hovedregelen. Når jeg er deprimert, derimot, er det vanskelig å finne mening i noe som helst.

    Ha en fin dag.:)

    Bjørn

    • gamle ugle sier:

      Takk for at du svarer Bjørn. Hvordan tema for dikt forstås hos ulike lesere er alltid interessant.
      Også denne gangen sendte du meg i en (for meg) uventet retning. Jeg har egentlig ikke tenkt på de store spørsmål; meningen med livet, det var nok snarere samfunnskritikk som lå bak. Mening for hvem, om du forstår, og hvem definerer?
      Deprimert? Har ikke tenkt i den retning heller.

      Ønsker deg en flott torsdagskveld –

  2. Mormor sier:

    Hvilke meninger?
    Min? Jeg er stadig på leting etter meninger, skjulte bake ord, blikk eller handlinger eller åpenlyse. «Rett i koppen meninger», ferdigtygde og halvfordøyde kan være vanskelig.
    For ikke å snakke om å formulere dem. Eller ?
    Klem 🙂

    • gamle ugle sier:

      Du kan velge selv hvilken mening det handler om.

      Fra min side var det et sukk over at det jeg og mange med meg opplever som meningsfullt, relativt raskt har blitt forminsket, ja noe av det har rett og slett forsvunnet.

      Dette er nok noe som skjer til alle tider, men min frustrasjon går på tempoet og at vi som samfunnet i liten grad debattere det.

      Kveldklem –

Legg igjen en kommentar

