etter Valentin

ETTER VALENTIN
Valentins dag er passert.
Også i år forbigått i stillhet.

Verken romerske kjærlighetslotterier og martyrer,
en ulykkelig hviterusser som skjærer ut hjertet sitt
eller de norske heltene Jokke & Valentinerne,
ble markert av meg.

Etterpå, derimot,
tenker jeg på at
kjærlighet har mange uttrykk.
Til tider uforståelige.

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i følelser og tanker, livsutfoldelse, relasjoner. Bokmerk permalenken.

6 svar til etter Valentin

  1. Mormor sier:

    Meget uforståelige.
    Vel oversett hos deg også 🙂
    Klem 🙂

    • gamle ugle sier:

      Jepp, oversett selv om hjerter spratt både her og der.

      Måtte sjekke kilder både on- og offwebb for å finne ut noe om Valentinsdagens røtter. Og det var jo berikende.

      Uttrykkene i hverdagen tenker jeg på. Klem til deg –

  2. Hos oss markerte vi dagen. Selv kjøpte jeg noen langstilkede, og Beate lagde middag på kvelden og bakte en kake med hjerte på. Som smakte fortreffelig.:)

    Jeg synes det er greit med en slik dag hvor en kjenner litt ekstra på dette med kjærlighet. Akkurat som ved morsdag og farsdag. Hverdager er det jo nok av, så én dag i året hvor en feirer hverandre synes jeg er en god ting.

    Ha en fin helg.:)

    Bjørn

    • gamle ugle sier:

      Noen har tradisjoner på Valentinsdagen, ikke sånn her i huset. Kan ikke huske det var snakk om dette da jeg vokste opp. Forbinder det med amerikanske filmer

      Jeg googlet for å finne ut hvor denne tradisjonen kom fra, og hva det handlet om. Liker å gjøre kulturresearch. Og så ble det et dikt av det da.

      Oppmerksomheter er fint, og gjerne i hverdagen, synes jeg.

      Fortsatt god helg til deg –

  3. Marsvinet sier:

    Fint dikt som åpner for mange innfallsvinkler dette her. Har alltid undret meg over at det ikke ligger flere dikt om kjærlighetssorg her – den største inspiratoren for kunst og diktning gjennom alle tider. Derfor fint med dette litt granskende blikket på valentinsdagen denne gangen.

    • gamle ugle sier:

      Jeg har ikke tenkt på at det tema manglet her. Artig at du spiller inn det, så kan jeg filosofere litt over hvorfor det har blitt slik.
      Når det gjelder Valentinsdagen har det aldri streifet meg at det hadde noe med meg å gjøre. Oppfatter den ikke som en del av min kulturpraksis. Så da var det greit å undersøke litt hva dette er.

Legg igjen en kommentar

