mestringens mysterium

MESTRINGENS MYSTERIUM
Jeg leser at
helsenorgesjefen sier
at mestring ikke kan
doseres og gis etter behov
men må læres

Av hvem
og hvordan og hvor og når
læres mestring
spør jeg

Og tenker at svaret er
livet selv
Livslang læring
gjennom erfaring
Noe som forutsetter
tid tid tid
Samt mengder med tillit

Og ikke minst
selvstyring
eller
motsatsen til avmakt
om du vil

For mestring på kommando
eller som krav
er kontraindisert

Ikke sant, helsenorgesjef?

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i følelser og tanker, livsutfoldelse, makt og avmakt. Bokmerk permalenken.

14 svar til mestringens mysterium

  1. Mormor sier:

    Jeg tror ikke han er helt med 🙂
    Helsenorgesjefen.
    Klem 🙂

    • gamle ugle sier:

      Nei, det kan vel hende det. Ikke at jeg misunner han jobben –
      Må bare skrive litt om dette, mestring er et in-ord, virker det som. Og hva er agendaene, spør jeg.
      Onsdagsklem –

      • Mormor sier:

        Mestringsord og ROBUST. Jeg begynner å få avsky for ROBUST.
        Agendaen er vel som den pleier – vær din egen lykkes smed, går det ad undas er det egen feil.
        Onsdagsklem 🙂

        • gamle ugle sier:

          Ord som blir brukt eller rettere sagt overforbrukt er jeg trøtt av. Det blir med de ordene som med annet juggel. Vis meg substansen, sier jeg, hva er inni dette her?
          Akkurat nå foretrekker jeg ordet mening, men fri og bevar meg hvis det ordet også havner på den positive slagordslisten.
          Og selvfølgelig er alt min feil, det har jeg alltid visst det (ironi)
          En varm klem som er litt sliten –

  2. Bambi sier:

    Jeg stiftet bekjentskap med begrepet mestring når mine barn gikk i barnehagen (for mer enn 10 år siden) Ordet mestring brukt i pedagogikken. Jeg syntes både konteksten og intensjonen var fruktbar, for det handlet om å finne ut av hva og hvordan barna fikk mestringsfølelse, og det på deres egne premisser. Man bygget barnas selvfølelse og styrket deres identitet. Og som de blomstret!
    Så ble jeg syk og ordet mestring fikk brått helt motsatt betydning for meg. Det ble stadig blitt tredd over hodet på meg. Ikke på mine premisser, men på andres. Maskerte krav skjulte seg i begrepet. Det gir jo ikke mestring? Tvertimot … her rives ned mer enn det bygges …
    Sukk …

    Men diktet er drivende godt!

  3. Bambi sier:

    Også tenker jeg at at alle de gode ordene mister sin verdi når de blir misbrukt. Ordet mening står i faresonen hos meg. I den positive psykologien (som jo er så mangt) og i samfunnet generelt dukker det stadig opp. Mening for hvem? Hvis noen andre skal sette føringene for hva som gir meg mening – så blir det fort meningsløst for meg …

    • Bambi sier:

      Og nå står det klarere for meg, jeg vil ikke at ordene skal miste sin opprinnelige verdi. Jeg vil bruke de for det de er verdt. Jeg aksepterer rett og slett ikke at andre misbruker meningsfulle ord overfor meg. Et maskert krav er ikke mestring.
      Det handler om å avdekke de tilslørte ordene – og ta meningen tilbake! Det kan man gjøre ved å utfordre og stille spørsmål, akkurat slik du gjør i diktet! Takk for inspirasjon – og bevissgjørende dikt!

      • gamle ugle sier:

        Du skriver det så treffende: «Et maskert krav er ikke mestring».
        Ja, det er akkurat det, at disse ordene som nesten skinte av humanitet og respekt, de brukes med helt andre hensikter. De fungerer nesten som hersketeknikker, tenker jeg.

        Jeg har jo skrevet flere dikt om mestring, jeg blir visst ikke helt ferdig med det. Kanskje kommer det flere dikt.

        Takk for dine gode kommentarer, de åpner opp –

  4. Bambi sier:

    Nettopp, hersketeknikker! Og det er så sjofelt! I min pasientgruppe så hører jeg om mennesker som får angst av brevene de får fra NAV. De opplever de som trusselbrev; «Hvis du ikke gjør si og så – så får du ikke støtte fra oss». Det er ganske horribelt, synes jeg… (det er regelrett å plage syke mennesker)
    Leste en kronikk en dag, skrevet at en psykolog, som sa at mange langtidssyke får dødsangst med stor D av brevene fra NAV. Skremmende …
    Det skal ikke være sånn! Så bare skriv mer om mestring! Vi må ta ordet tilbake! Den må få sin kraft tilbake, ikke sant?

    • gamle ugle sier:

      Ja, vi får gjøre vårt til at språket fortsetter å virke –
      Tror dette mestringskravet handler mye om at det er tilpasning (og kontroll) som gjelder. Også for instanser man trodde var det for å hjelpe.
      Noen av oss er slitne av å mestre og å tilpasse seg andres krav. Da trengs kaskje noe nesten motsatt?

  5. Du skriver veldig bra! Jeg har selv lært meg å mestre aspekter ved sykdommen min, men det tok tid. Jeg blogger om livet med en psykisk lidelse, og hvordan jeg har blitt frisk. Har også skrevet bok om dette:)

    • gamle ugle sier:

      Velkommen til bloggen og takk for ordene dine.
      Tror det er mange og individuelle veier til mestring av det som den enkelte trenger mestre. Tid trengs ofte, tror jeg.
      Så fint å høre at du har funnet din vei. Spennende å ha skrevet bok, kanskje har det hjulpet deg?

  6. Ann Judith sier:

    Man vet ikke hva mestring er før man har vært syk – lenge.
    Mestring kan være bare å være…

    • gamle ugle sier:

      Ja, det er jeg enig i. Å være er ikke bare bare, vil jeg si. Men noen ganger er det det som trengs.
      Egentlig oppfatter jeg mestring som et strevsomt ord.

Legg igjen en kommentar

