trøst?

TRØST?
Er det trøst
som trengs?

Kanskje

Men ikke av den
billige sorten
Som fallbys
for nesten ingenting
og som brister før
oppriktige ord er formulert

Trøsten som trengs
koster
Og fordrer utholdenhet
av det livslange slaget

For den dyrekjøpte trøsten er
å lene seg varsomt innover
mot det som holder
i en selv

Er det trøst som trengs?

Ja

Men av den kostbare sorten

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i følelser og tanker. Bokmerk permalenken.

10 svar til trøst?

  1. qvinde-hast sier:

    God trøst er vel det vi alle søker, men som er vanskelig å finne. Det krever ekte forståelse og akseptering. Både fra seg selv og andre.

  2. Dette fikk meg til å tenke på selvtrøst. For det er også viktig å kunne. Og noe vi bør lære i ung alder. Ikke alle gjør det.

    Ellers er trøst fra andre ikke alltid så lett å ta i mot om en ikke har et forhold til den som trøster. Det vil si at det må finnes en tillit. Å ha evnen til tillit handler også mye om barndom for noen, tror jeg. Men selvfølgelig ikke for alle. Et voksenliv kan også frarøve en en slik evne. Da tenker jeg at det er i ens egen interesse å begynne å bygge den opp igjen. Om ikke i forhold til alle, så i forhold til noen. Hvordan en skal få til det er kanskje ikke godt å si, men det handler kanskje mye om å våge.

    Ha en fin kveld.:)

    Bjørn

    • gamle ugle sier:

      Ja, dette diktet var tenkt å handle også om selvtrøst.
      Å la seg trøste eller å ikke gjøre det, mener jeg er noe vi erfarer og lærer som ganske små. Jeg tenker at det er grunnlaget for selvtrøst.
      Og alt dette har med tillit å gjøre, jeg er enig. Jeg tror det går an å bygge opp dette, men det kan ta tid, tenker jeg.

      Om det handler om å våge? Kanskje, hvis våge innebærer å kunne, ikke bare ville, om du forstår hva jeg mener. Det jeg tenker på er at tillit tidlig i livet er veldig kroppslig. Så dermed blir å våge også kroppslig. Og ikke «bare» en viljesak. For kroppen har sine egne måter, og trenger ofte lang tid, og store doser aksept, for å komme seg videre.

      Håper dette ble forståelig. Ønsker deg en fortsatt god helg –

  3. så viktig med trøst, selvtrøst, andre-trøst. Trøst er vanskelig å gi og vanskelig å ta imot. Det kan være ydmykende å ta imot trøst, og det kan være vanskelig å gi den uten at den andre føler seg ydmyket. De gangene man trenger trøst, føler man seg kanskje liten og da er det ekstra viktig at trøsten blir gitt så den andre føler seg løftet og ikke bare dras lenger ned. Hilsen Kjersti

    • gamle ugle sier:

      Viktig og vanskelig. Og så tror jeg trøsten må tilpasses den det gjelder, og i våre travle liv kan det vel hende vi glemmer det? Da oppleves kanskje i og for seg velment trøst som litt «billig», om du forstår.
      Det kan være trøst i at noen merker, noen tåler, noen anerkjenner….

  4. me sier:

    Hei gamle ugle, jeg holdt på å skrive hei gamle luke,( smiler ), jeg vet ikke hvorfor, men når jeg er sliten så stokker bokstavene seg…
    trøst fra andre er viktig i barndommen…bare få sitte på et fang og gråte…
    trøst fra andre, i voksen alder, er noe jeg har lært meg til å ikke forvente, for da blir jeg så lett skuffet…men trøst fra andre, hmm…det holder vel med en klapp på skuldra eller et smil, å kunne være sammen i stillheten, behøver ikke å si noe, lytter de i tillegg så er det jo bra…
    for meg er trøst noe jeg finner i meg selv… skal jeg bruke et så klisje aktig uttrykk som at jeg finner ro i sjela, finner igjen meg selv…ro, tid…

    • gamle ugle sier:

      Gamle luke, ja kanskje jeg skal skifte nickname til det.

      Dette diktet var et forsøk på å tenke litt rundt begrepet trøst. Som deg tror jeg at man som voksen må finne trøst, et sted i seg selv, på en eller annen måte. Noen ganger kan dette være vanskelig. Blant annet hvis man har erfaringer med bagatelliseringer eller avvisning av at det er noe å trøste for.

      Jeg er enig, trøst er ikke alltid formidlet gjennom store ord. Mer en følelse av aksept kanskje, som like gjerne kan formidles nonverbalt.

Legg igjen en kommentar

