tenke si føle gjøre

TENKE SI FØLE GJØRE
Jeg gir f
tenker hun
Og det er ingen streiftanke nei
men en tanke som
hamrer nesten uavbrutt i henne
Og som er av det
flotte slaget

Slike tanker vil jeg ha
metatenker hun

Og kanskje sier hun det
høyt også
til en og annen
her og der
i smalltalk-verden

Jeg gir f
sier hun fornøyd
Så – der var det sagt
ikke bare tenkt
Sånn skal det være

Jeg gir f
tenker og sier hun
Men hva føler og gjør hun?

Å tenke og si «jeg gir f»
er rimelig greit
Men å føle og gjøre det er
akk så vanskelig
Nærmest umulig
for henne som har
«det er ditt ansvar»
som grunnsubstans

Tricky å føle at det blir
som det skal være
å virkelig-gjøre
gi f
gi f
gi f
for henne som er
beheftet med ansvarsfølelse
helt inn i evigheten –

Tenke og si det – tenke og si det –

Men føle og gjøre det?

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i følelser og tanker, identitet. Bokmerk permalenken.

5 svar til tenke si føle gjøre

  1. Mormor sier:

    Det var det da?
    Ryggmargen har sine reflekser.
    Klem på kvelden 🙂

  2. Det er godt å kunne gi faen i blant. Men det er også godt å stå i ting.

    Ord er merkelige, om en går dem etter i sømmene. Og vi tillegger dem farger og innhold etter hvordan vi har levd og erfaringer vi har gjort. Det kommer nok an på hva ordene skal beskrive for oss og mønster en har etablert. Samt mål og mening med det livet vi forsvarer eller strekker oss etter.

    Jeg fant noen synonymer under ordet plikt:
    behov
    erstatning
    hemning
    lenker
    makt
    maktspråk
    press
    prokrustesseng
    skyldighet

    Jeg synes det er interessant å se første og siste ord på samme liste. Behov: hvem sitt behov? Skyldighet: Hvem er det en skylder noe?

    Jeg fant også en liste under ordet fri, men den ble så lang, at jeg legger kun ved noen få av dem. Jeg synes det var litt artig å se at vi har mange flere synonymer for fri enn for plikt.:)

    gjøre løs
    godvillig
    gold
    gratis
    grenseløs
    hemningsløs
    herreløs
    himmelvid
    hive
    hive anker
    i tillegg

    Ha en fin dag.:)

    Bjørn

    • gamle ugle sier:

      Ja, ordene vekker forskjellige reaksjoner i oss. Fint å finne sine egne ord, synes jeg.
      Synonymer er spennende, da ser en litt av hvilke ulike betydninger enkeltord har fått.

      Jeg prøvde å klikke meg inn på Vannlandet, men fikk advarsel om at jeg utsatte meg for en eller annen spionaktig. I fall du trenger vite det.

      God helg til deg –

      • Hei igjen.:)

        Jeg sleit litt med den advarselen i går her også, og så for meg at nå måtte jeg starte ny blogg. Og det ville ikke vært moro, for det er mange lesere jeg ikke vet hvem er, og derfor heller ikke kan komme i kontakt med.

        Fordi feilen etter hva jeg forsto ikke lå på min maskin, var det lite jeg kunne gjøre med mine datakunnskaper. Men i dag ser det ut til å være i orden igjen, i hvert fall kom det ingen advarsel da jeg nettopp logget på, så kanskje leverandøren av bloggsiden har fikset det. Jeg kan i hvert fall leve i håpet.:) Gi gjerne et ord om advarselen dukker opp igjen.

        Ha en fin dag.:)

        Bjørn

Legg igjen en kommentar

