hold ikke så fast

HOLD IKKE SÅ FAST
Hold ikke så fast
i meg
sier hun

Og da blir jeg
ganske overrasket
For det var hun som
ikke tålte dagslys og
innstendig ba meg
være nær

Men så forstår jeg at
tiden går
for henne
og for meg
Og det som trengtes
en gang et sted
det trengs neppe
til evig tid

Jeg vender meg mot henne og
spør: hva kan jeg gjøre?
Hun gjentar at hun blir
holdt for fast
Samtidig er hun
redd for å bli forlatt igjen

Jeg tenker og tenker
Og siden jeg har en god del
erfaring og kunnskap
innser jeg at
det ville være urett
å holde henne krampefast
Enten det er for å gi omsorg
eller av redsel

Så sier jeg til henne
at jeg vil forsøke å
løsne grepet
Men at hun skal vite at
jeg er stand by om hun igjen trenger
faste armer
trøstende ord
eller bare stillhet og ro

Hvor mye hun skjønner
vet jeg ikke
for hun bor i kroppen og
må ha saker og ting på kroppsvis
Men jeg tror hun merker
på tonefallet mitt at
jeg mener det når jeg sier:
Du er ikke alene
Det er ikke som før

For hun
kan ikke bli forlatt
igjen
Men hun trenger både
frirom og trygghet

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i følelser og tanker, kroppen, relasjoner. Bokmerk permalenken.

8 svar til hold ikke så fast

  1. Løvetann sier:

    Du setter ord på ting jeg ikke har ord for, tusen takk for at du deler

  2. Vakkert og talande! Takk 🙂

  3. Mormor sier:

    Hold meg, men ikke kvél meg.
    Slipp meg, men ikke la meg falle.

    Takk for ordene 🙂
    Klem 🙂

  4. Ann Judith sier:

    Takk for dikt:) Og det er absolutt forståelig! Det er fullt mulig å føle seg som et evig kompromiss;) Alltid balanserende. Alltid med et om og hvis innen rekkevidde. Man er ikke bare én. Man er ikke alltid den samme.
    Klem:)

    • gamle ugle sier:

      Takk for din kommentar. Evig kompromiss, godt sagt.
      Og det er sant, man er ikke bare en eller den samme. Det som er utfordrende er å få såpass balanse i systemet at det fungerer i hverdagen og større trøbbel unngås. Som f.eks. en kropp som stopper opp.
      Mandagsklem –

Legg igjen en kommentar

