er du på styr!

ER DU PÅ STYR!
Misunnelig hun?
Er du på styr!
Misunnelse er forbudt
En dødssynd
Så det kan vi ikke ha noe av
Kosh – vekk med seg
spontanreagerte hun
idet hun klargjorde seg selv
til å framstå som
rett-følende

Sjalu hun?
Langt i fra!
Også strengt forbudt
Det gjaldt å
lukke den kølsvarte følelsen ute
eller inne
så fort som mulig
Kunne bli infisert
inntil forråtnelse
av sjalusi
så hun for seg

Og hun tenkte på
alt det hun
burde
unne andre mennesker
helst på bekostning av seg selv
For selvoppofrelse var veien til glorie
og aksept

Disse forbudte følelsene
Så til de grader ulovlige

Og så til de grader menneskelige
tenker hun nå

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i barndom, følelser og tanker, relasjoner. Bokmerk permalenken.

12 svar til er du på styr!

  1. Mormor sier:

    JA,
    Men vi skal da helst være perfekte superhumanistiske supermennesker, mener noen.
    Jeg tror jeg nøyer meg med å være menneske jeg.
    Klem 🙂

    • gamle ugle sier:

      Tror det hjelper å vedkjenne seg «dritten» i alle fall, for å si det sånn. Jeg mener jo ikke at alt skal leves ut uten hensyn til andre.
      Glorier står for fall, i alle fall dem man trodde man hadde. Jippi, sier jeg til det. Velkommen hellig alminnelig menneskelighet.
      Søndagsklem –

  2. Følelsene våre kan vi gjøre lite med. De kommer og de går. Og slik bør det nok også få være, uten at vi skammer oss over det. Men de valgene og handlingene følelsene våre leder til er vårt eget ansvar. Og det er vel igrunnen ansvar stort nok.:)

    Bjørn

    • gamle ugle sier:

      Ansvar er det, absolutt.
      Det som kan være utfordringen er å merke og tåle følelsene. Spøker de for mye i det ukjente kan det føre galt av sted, tror jeg.
      God kveld til deg –

  3. Klokt skrevet. Jeg syns man skal kunne tillate seg å være et HELT menneske, og da har vi alle i oss evnen til sjalusi og misunnelse, og jeg syns vi bare skal vedstå oss disse følelsene også. De er absolutt «forbudte», og man er nærmest et annenrangs menneske om man føler sjalusi og /eller misunnelse. Det er jo litt forskjell på misunnelse og sjalusi for mange. Sjalusien er kanskje mest tabubelagt og en skikkelig «versting», for den får fram de mørke tankene, og det mørke og svarte i oss. Og som du skriver i en kommentar her, at om man ikke vedkjenner seg dem, dytter dem bort, så kan det føre galt av sted på mange måter. Men så nevner du noe som jeg ikke nødvendigvis syns henger sammen med det å være sjalu eller misunnelig, nemlig det å være et selvoppofrende menneske. Man kan godt være selvoppofrende og selvutslettende uten at man har de andre forbudte følelsene, men de kan også henge sammen. Så alt handler vel om å være i kontakt med seg selv, erkjenne sine følelser, ta hensyn til seg selv og samtidig være den man er. (Takk for kommentar på bloggen min, har svart deg litt om begrepet «kunst»),, ha en nydelig uke.) Kjersti

    • gamle ugle sier:

      Jeg er enig med i det du skriver om selvoppofrelse, det henger ikke nødvendigvis sammen med disse følelsene.

      I denne sammenhengen koblet jeg det sammen, fordi jeg i diktet forsøker å beskrive en type ideologi, som kanskje ikke er så levende lenger. Men som har satt dype spor hos en del av oss som vokste opp med disse idealene, det sitter på et vis i ryggmargen.

      Å skrive dikt om dette og å legge det ut her på bloggen er på sett og vis å forsere en terskel.

      God uke til deg –

      • Jeg vokste nok opp i samme tid som deg med de samme idealene, og vet de setter dype spor. Selvoppofrelse og selvfornektelse var en dyd. Har mye i min egen bagasje. Fantastisk at du forserer terskler. Det er hva livet handler om.

        • gamle ugle sier:

          Jeg vil tro det gir gjenklang hos en del godt voksne dette. Utrolig hvor dypt sånt som dette kan sitte. Bagasjen kan tidvis kjennes i tyngste laget.
          Og terskler forserer ettersom tiden er inne, opplever jeg. Og kanskje er det en livslang greie ja, det er mulig det –

  4. qvinde-hast sier:

    Det er vel all denne påtatte høfligheten og vellykketheten i dag som ikke tillater og dermed trykker ned forbudte følelser som sjalusi og misunnelse, og det er helt klart usunt i lengden. Andre forbudte følelser tenker jeg kan være sinne og aggresjon og også tristhet og melankoli. Det er visst bare optimisme, glede og vinnerkultur som gjelder, og nåde den som bryter disse reglene. Det kan bli ensomt..

    • gamle ugle sier:

      Ja, det kan virke som det er lite plass til dette menneskelige. Meg minner det om barndommens snill pike og solskinnsbarn -idealer.
      Ensomt, enig i det. Men noen ganger har man kanskje ikke noe valg, om man skal ta vare på seg selv….

  5. Bibbi sier:

    Ord som gir gjenklang…
    Takk for at du deler Gamle Ugle…:-)

Legg igjen en kommentar

