det som bor i henne

DET SOM BOR I HENNE
Det bor mer i deg,
du er så mye mer,
sa den uoffisielle hjelperen,
på sin litt svevende måte.

Er jeg så mye mer?
Bor det mer i meg?
Mer hva da, undret hun.
Lenge.
Lenge.
Lengre enn lengst.

Så sa hun høyt til seg selv:
Jo, det bor
mer alvor i meg.
Mer enn det jeg vanligvis røper,
som er ganske mye, det også.

Og full av melankoli er jeg.
For jeg tiltrekkes av
det blå og av gråsjatteringer.
Musikk som er en anelse trist,
samt det meste som går lett langsomt,
det er deilig det, sa hun mykt.

Det bor redsel i meg,
fortsatte hun.
Som jeg ikke orker
kjenne helt på, og som jeg
ikke vet hva jeg skal gjøre med.
Men i meg bor redselen og
stundom gir den seg til kjenne,
som uanmeldt smerte.

Og det er en fjernhet her,
den inntreffer hyppigere
enn jeg tror merkes.
Ja, du aner ikke,
sa hun ut i lufta.

Den store utryggheten,
den sitter dypt, i meg.
Er der alltid, som usynlige brister
i grunnmuren min.
For jeg lener meg ellers tungt på
den tryggheten jeg klarer gi meg selv,
sa hun, liksom beroligende.
Mest til seg selv.

Og det finnes en innadvendthet
av dimensjoner, i meg.
En trang og et ønske om å
gjemme seg i en koselig krok.
Ikke så lett, siden det virker som
det gjelder å være mest mulig ute,
nå for tida.
Jeg vil helst inn jeg, slo hun fast.

Mye mer bor i henne,
sa du, hjelper fra fortida.
Var det dette, som aldri ble
riktig tålt, du mente?

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i følelser og tanker, identitet, livsutfoldelse. Bokmerk permalenken.

8 svar til det som bor i henne

  1. me sier:

    Hei gamle ugle.
    Titter innom en tur og jeg gleder meg over dine poetiske ord og vendinger.
    Det er musikk i mine ører.

    Ja, umiddelbart tenker jeg det bor mye i oss mennesker.
    Tenk alt hva kroppen rommer.
    Alt huden skjuler.
    Gjemmer.
    Ut eller inn med det
    gull og skatter
    dritt og lort
    det bor der inne
    for alltid,
    tror jeg

    skal det gjemmes bort
    skal det stenges inne
    skal døra låses

    skal det taes frem
    skal det få lufte seg
    skal døra låses opp
    skal døra stå vid åpen

    skal det behandles varsomt

    kanskje det er en skatt
    en vond skatt
    en berikelse

    • gamle ugle sier:

      Så hyggelig at du stikker innom. Håper det går bra med deg?
      Hyggelig at du liker ordene mine, fint at du merker musikken i dem.

      Jeg så en gang et nærintervju med den danske skuespilleren Ghita Nørby. Hun fortalte at foreldrene hennes bare ville ha den snille behagelige delen av henne, ikke «det andre».
      Jeg kjenner meg igjen i dette, og kom til å tenke på spesielt en hjelper utenfor det godkjente, som var opptatt av å forløse et eller annet, som jeg tror hun mente var livsbejaende og «positivt».
      Det kan sikkert finnes både innestengt glede og kreativitet og mere til. Men for oss pleasende barn finnes også alt det som aldri fikk rom, som ofte kalles «negativt». Sånt som tristhet, redsel og sinne for den del.

      i disse lykkejakt-tider tenker jeg at det kan være bra å slå et slag for melankolikerne, for de engstelige, for de innadvendte.
      Legge ut noen dikt om det, og se om det bærer.

      Ønsker deg en fin søndag –

  2. qvinde-hast sier:

    Takk skal du ha, det er nok mange av oss som føler det slik. Tenker det ofte kan henge sammen med en hypersensitiv personlighet som ikke har blitt forstått, men patologisert og dermed undertrykket. Men sammen blir vi sterkere 🙂

  3. me sier:

    Hei gamle ugle.
    Jeg er glad for at du deler dine modige dikt. Ja, jeg skriver modige fordi verdiene i dette «lykkejakt-tider»samfunnet er ikke akkurat lagt tilrette for melankolikerne, for de engstelige, for de innadvendte, som du skriver…

    • gamle ugle sier:

      Takk for tilliten, nær sagt. Føler meg vel ikke så modig. Kanskje heller rammet av årene som har gått?
      Og det er noe med å la det være som det er, det som er….

Legg igjen en kommentar

