å holde ut

Å HOLDE UT
Det gjelder å holde ut
sier hun til kroppen sin
Som om den
ikke visste det
etter alle dissa åra
Jotakk

Det gjelder å holde ut
litt til
sier hun
Bare litt til

Noen dager
noen uker
noen måneder
noen år
til

Er det resten av livet
du snakker om?
Spør kroppen som
ikke kan snakke
hun vet det
Men den har sitt eget vis kroppen
Joda

Resten av livet?
Hvem vet
svarer hun kroppen sin
Akkurat nå er det
en slump år som gjelder
Mer vet jeg ikke kropp

En slump år høres
lenge ut
sukker kroppen

Tja men
ikke i den store sammenhengen
argumenterer hun
Tenk på alle
holde-ut-åra som ligger bak deg kropp
Bak oss mener jeg

Og husk du er
ikke alene nå kropp
Det er vel bra?

Joda bekrefter kroppen
Jeg verdsetter
din gode vilje
det økte nærværet ditt
fellesskapet vårt
Absolutt

Men – fortsetter kroppen hennes
det er bare det at
å holde ut
er nettopp det jeg
trenger slippe
Kan holde ut snart ta slutt
spør kroppen bedende

Da blir hun
stille
en lang stund
For hun vet ikke om
noe annet enn
holde ut

Og er det ikke
det ene
så er det
det andre
som må holdes ut

Sånn har det alltid vært og
hun kan ikke se noe tegn noe sted til at
det er over og ut med
holde ut
Og inn med – noe helt annet?

Avmakt kropp sier hun så
Det er avmakt
vi er satt i

Og da gjelder det å
holde ut
i håp om at
avmakt skal bli til
makt
en gang om en slump år
kanskje?

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i følelser og tanker, kroppen, makt og avmakt. Bokmerk permalenken.

11 svar til å holde ut

  1. Mormor sier:

    Avmakt er ingen god samarbeidspartner.
    Klem 🙂

  2. Løvetann sier:

    Ja holde ut, hvor lenge orker man, prøve litt til, prøve en ny behandler, prøve nye medisiner.
    Bare vi holder ut, det er ikke så nøye hvordan vi holder ut ser det ut som.
    Avmakt er ingen god følelse.
    Ønsker deg en så god kveld du kan få

  3. qvinde-hast sier:

    Å holde ut er en velkjent tilstand. Det kan virke som om noen er fødte maktmennesker mens andre er født til avmakt. Men så er det er jo graden av avmakt da, som man forhåpentligvis kan få gjort noe med, en gang om en slump år eller så? Og ltt innsikt hjelper jo også.

    • gamle ugle sier:

      Kanskje er den en kombinasjon av omstendigheter som gjør noen avmektige og andre til maktmennesker.
      Innsikt og erkjennelse er bra, tror jeg. Jeg tenker av og til på en mer eksistensiell avmakt, som henger sammen med opplevelsen av å være menneske. Og som noen har mer kontakt med enn andre.

  4. Bibbi sier:

    Gjenkjenner på mitt vis –
    takk for at du deler Gamle Ugle.

    Klem 🙂

  5. Du skriver mye om splittelse, skillet mellom kropp og tanke(jeget). Og det er et tema som har interessert meg ganske mye fra tid til annen også. Fikk lyst til å sende deg et par tekster på mail, som jeg skrev i en periode da dette temaet var mer tilstede i meg enn det er nå. Men tenkte jeg skulle høre med deg om du ønsket slike innspill først.

    Ha en fin dag.:)

    Bjørn

    • gamle ugle sier:

      Ja, det stemmer, jeg er opptatt av splittelse. Og særlig av kroppens tause budskap og dens kår. Som kan handle om den enkeltes liv, men også om våre felles liv, i samfunnet vårt.
      Jeg merker meg at du nevner jeget, i kombinasjon med tanke. Og jeg følger deg i det, jeg blir vi først når vi har et språk og dermed også tanker.

      Men det finnes et kroppslig liv for oss alle, før tanker og språk. Da legges grunnlaget for det som kalles selv-et, hevdes det. Og selv-følelse har mye med hvordan vi er stasjonert i kroppen vår. Og også her har vi mennesker forskjellige bagasje.

      Jeg setter stor pris på om du virkelig vil sende meg de tekstene på mail. Om jeg klarer å respondere, det vet jeg ikke. Lese kommer jeg helt sikkert til å gjøre. Så takk for tilbudet.

      Innen jeg fikk skrevet disse ordene har jeg lagt ut et nytt dikt som angår dette tema. Så ja, det opptar meg. Samtidig må jeg vel si at det å sette ord på dette er en forlengelse av opplevelser og erfaringer som er ordløse. Og opplevelsene anser jeg som det aller viktigste.

      Takk for kommentaren din som førte til disse tankene.

      Ønsker deg en fin søndagskveld

  6. Tilbaketråkk: holde ut (reprise) | gamle ugle

Legg igjen en kommentar

