hvorfor? (reprise)

HVORFOR?
Hvorfor må jeg skjule
det lille jeg vet,
for at du,
som vet enda mindre,
skal tro at du vet
mer enn oss begge,
til sammen?

©gamle ugle

Tidligere publisert 24.01.12

Dette innlegget ble publisert i makt og avmakt, relasjoner. Bokmerk permalenken.

12 svar til hvorfor? (reprise)

  1. Løvetann sier:

    Ja hvorfor, tror de at de vet så mye mer enn vi som bærer på historien

    • gamle ugle sier:

      Ja hvorfor?
      I det hele tatt, i møte med makt kan det være vanskelig å stå opp for seg selv, og også å vise den kunnskapen man har. Avmakt kan være kneblende.

  2. Jeg vet ikke hvem denne «du» er, jeg føler ikke det kan være meg, i hvert fall. For jeg vil gjerne ta del i din kunnskap. Det betyr ikke at jeg alltid vil være enig, men det gir meg muligheten til å vurdere noe. Og det er ikke så verst til mulighet å være. Så «du» må være en annen. En som på et vis holder deg nede, opplever jeg av det du skriver. Og jeg tenker at å utfordre og å holde nede er to forskjellige ting, men kan være vanskelig å skille i fra hverandre. Noen ganger finnes det også ambulerende motiver, og det er heller ikke så lett å forholde seg til.

    Så hva vil du med «du»?

    Hvorfor ikke vende «du» ryggen, se seg om, gå ut i verden og heller finne noen andre å dele tankene og dagene med, tenker jeg. Noen som både utfordrer og bekrefter, men ikke har andre agendaer enn det. Så får «du» klare seg selv.

    Et lite dikt jeg skrev en gang for lenge siden, og som heter nettopp:

    DET VAR EN GANG

    Gjemte sulten
    bak omsorgssmil
    for ikke å bli for stor
    for lille deg
    mens du så
    og ikke visste
    at jeg virkelig finnes
    men nå
    se nå
    nå kommer jeg
    og eter deg
    sa Rødhette
    til ulven.

    Ha en fin dag.:)

    Bjørn

    • gamle ugle sier:

      Bjørn, det var nok ikke deg jeg tenkte på den gangen jeg skrev dette diktet.
      Og jeg tror også det er best å forlate denne typen relasjoner, om man kan det.
      Noen av dem er det umulig å slippe unna, dessverre. Det handler om maktrelasjoner og avhengighet. Og tilpasning er eneste mulighet.
      Takk for fint dikt.
      Ønsker deg en fin kveld.

      • Jeg forsto at det ikke handlet om meg. Men du skrev du, så jeg forholdt meg til det.:)

        Ser også den med relasjoner, bånd, avhengighet, forpliktelser osv. Men tenkte det kunne være greit å sette ord på det jeg tenkte likevel. Bare for å peke i en retning. Noen ganger er det greit å titte i en retning selv om den ikke leder til noe der og da, føler jeg. Det er med på å plassere meg i forhold til noe, og se hva, hvorfor og når jeg velger det jeg velger.

        Takk for åpenheten i tilbakemeldingen din.

        Ha en fin kveld.:)

        Bjørn

        • gamle ugle sier:

          Jeg er glad for de ordene dine, at du skriver dem her. Dette temaet trenger åpenhet, tror jeg. Mye makt det snakkes lite om og som ikke er direkte helsebringende, også innen systemer som var ment å hjelpe.

          Fortsatt fin kveld –

  3. Bibbi sier:

    Gjenkjenner ut i fra mitt ståsted, og mine erfaringer.
    Hjelpere med tro på, at den historien man hadde, bakgrunnen, var uvesentlig på veien videre.
    Da ble jeg stille…

    Ønsker deg en fin dag Gamle Ugle 🙂

    Klem

    • gamle ugle sier:

      Det er nettopp disse relasjonene som er så vanskelige, og som jeg skulle ønske fikk litt mer oppmerksomhet.
      Å bli stille kan være en overlevelsesmåte, tenker jeg. Kjenner godt til det der.

      Fin kveld til deg, klem –

  4. Mormor sier:

    Så mange hvorforer får aldri svar.
    Klem 🙂

Legg igjen en kommentar

