retraumer: tyveri og svik + varmen din, hjelper (reprise)

RETRAUMER: TYVERI OG SVIK
jeg lytter til dem som forteller at
ord og tanker
og fremfor alt følelser
ble frarøvet dem

tyveriene skjedde i rom
hvor de nettopp
skulle merket seg selv
som sin egen eiendom

åstedene var rom
hvor de trodde
de kunne få tilbake
det som var frarøvet dem

sviket var stort:
de skulle bli gitt seg selv
tilbake til seg selv
ved et annet menneskets anerkjennelse
de ble i stedet
ytterligere forsøkt robbet
for det som var igjen
av deres unike selv

tyveri og svik er utbredt
der minst ventet det

hos hjelpere

©gamle ugle

___________________________________________

VARMEN DIN, HJELPER
De trenger merke varmen din, hjelper.
Da vet de at de minste barna er trygge.
Da er det som om du, hjelper,
løfter barna opp, holder dem tett inntil deg,
trøster dem.

Og de større barna og tenåringene,
som fryser alene,
de trenger også din varme, hjelper.
Trenger å vite at de ikke er alene
i fortvilelsen, i redselen.

Når de merker varmen din, hjelper,
vet de at du er der for dem.
Da blir de ikke så redde.
Da trenger de ikke
flytte ut av kroppene sine.
Da kan de merke seg selv, følelsene sine.
For du, hjelper, ser på dem
med varme i blikket ditt.
Og de hviler i din varme.

©gamle ugle

Tidligere publisert 24.08.12

Dette innlegget ble publisert i makt og avmakt, relasjoner. Bokmerk permalenken.

6 svar til retraumer: tyveri og svik + varmen din, hjelper (reprise)

  1. Mormor sier:

    Varme, omtanke og å bli sett, trenger vi alle.
    Og de som skal hjelpe bør vite dette.
    Mormorklem på en søndag 🙂

    • gamle ugle sier:

      Hei mormor, der var du igjen.
      Det har vært en del skriverier i det siste, som har fått det til å grøsse i meg. Måtte bare legge ut disse diktene.
      Tenker en del på at hjelpere kanskje slett ikke forstår hvor krenkende hjelp kan være.
      Søndagsklem –

  2. Jeg leser og leser det du skriver, gamle ugle, og grøsser jeg også, og blir litt mindre ensom i det sårbare. Får ikke skrevet mye her, men jeg leser. Og kjenner meg igjen.

    • gamle ugle sier:

      Takk skal du ha, for dine ord. Det var nok twitterdebatten (og lenken din til den bloggen, jeg husker ikke navnet), som fikk meg til å legge ut disse diktene.
      Det er godt å ordsette saker og ting, og det er stadig folk innom og leser, så kanskje treffer det en og annen.

  3. Ann Judith sier:

    Som kameraten (21 år) sa til min sønn (også 21): Alle trenger å være sammen med noen. Ingen greier seg alene. Bare det å være sammen kan hjelpe. En klem virker, et klapp på skulderen. Et varmt blikk. Alt er bedre enn ingenting. Jeg syns det er sterkt nå to så unge menn er enige om dette. Jeg blir rørt, glad og får trua på framtiden…

    • gamle ugle sier:

      Jeg blir også rørt av det du forteller. Jeg tror dette er viktigere enn vi kanskje enser i hverdagen. Vi kan være hjelpere for hverandre, her i bloggverden er vi stundom det, på virtuelt vis, opplever jeg.
      Tror det er viktig å ikke tape dette av synet i den profesjonelle hjelperverden, oppi all kontrollen og evidensen.

Legg igjen en kommentar

