løgner (reprise)

LØGNER
løgner innhyllet i lette slør
og
løgner omhyggelig innpakket
preparert for salg

løgner som glitrer i solen
og
løgner som griner grelt i dagslys

løgner som oppslukes av jorden
for et godt ord
vips var de borte

løgner som holder oss gående
en liten stund
en lang stund
for evig?

©gamle ugle

Tidligere publisert 23.09.12

Dette innlegget ble publisert i identitet, makt og avmakt. Bokmerk permalenken.

4 svar til løgner (reprise)

  1. Mormor sier:

    Løgner som «skal» holde oss gående, for en stund eller evig?
    Klem 🙂

    • gamle ugle sier:

      La ut dette diktet fordi det snart er valg. Det gjør at jeg tenker jeg litt ekstra på løgner og deres forkledninger.
      Jeg tenker nok også på livsløgner, som kanskje ikke er til å komme unna?
      Kveldsklem –

  2. Tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske tar du lykken fra det med det samme, sier Ibsen. Og det kan være.

    Han sier også, i Peer Gynt: Jordløk! Det er ikke særlig til å bli mett av. Og jeg som skulle bli keiser. Peer! Du er ingen keiser. Du er en løk! Og nå skal jeg skrelle deg. Det er bare lag på lag. Kommer ikke kjernen fram snart? Neiggu’ om den gjør. Til det innerste indre er alt sammen lag, bare mindre og mindre.

    Kanskje vi trenger litt løgner, noen illusjoner. Men som hovedregel er jeg tilhenger av å søke noe jeg kan putte i boksen «Sannheter». Likevel, lett er det ikke, og en kommer nok ikke i mål, om målet er alt som er sant. Men det er en retning.

    Ha en fin dag.:)

    Bjørn

    • gamle ugle sier:

      Ibsen ja, av og til føler man seg nesten som en løk.
      Tror det er vanskelig å unngå livsløgner. Noen ganger tror jeg vi vet om dem selv, men lar dem være, kanskje fordi alternativene oppleves verre.
      Når det gjelder sannhetsbokser så er det greit så lenge boksene er mine egne, og sannheten er et perspektiv jeg selv har på saker og ting. Opphøyde sannheter som gjelder for alt og alle har jeg problemer med, ja jeg er nærmest allergisk mot det.

      Jeg tenkte nok også på løgner som serveres i det offentlige rom. Det er valgkamptider, og høysesong for forenklinger og over- og underdrivelser. Noe av dette opplever jeg som godt preparerte løgner.

      God lørdagskveld til deg –

Legg igjen en kommentar

