de velmenende (reprise)

DE VELMENENDE
Vi mener det godt,
sier de.
Det gjør vondt,
svarer vi.

Må ikke ta det sånn,
sier de.
Det er sånn det er,
svarer vi.

Vi gjør det vi anser som rett,
sier de.
Det blir helt galt for oss,
svarer vi.

Vi forstår ikke,
sier de.
Men vi forstår,
svarer vi.

©gamle ugle

Tidligere publisert 04.07.12

Dette innlegget ble publisert i makt og avmakt, relasjoner. Bokmerk permalenken.

6 svar til de velmenende (reprise)

  1. Bibbi sier:

    Det skal visst gjøre vondt, prøvde hjelperne å få meg til og forstå. Paradokset ble, det endret seg ikke til det bedre..
    Takk for at du deler GU.

    Ha en fin kveld – Klem

    • gamle ugle sier:

      For meg høres det misforstått ut, dette med «skal gjøre vondt», eller smerte. Prosesser kan gjøre vondt, men det er personen selv som skal regulere det. Hadde hjelperne vært tillitverdige, så hadde hjelpsøkeren kunne få støtte i den smerten som vedkommende selv bar på.
      I grunnen er problemet mange ganger at hjelpsøkere ikke blir vist tillit, men blir behandlet for mye som objekter, tror jeg. Og da blir vondt verre, ofte.

      God kveld til deg, klem –

  2. Mormor sier:

    Hadde hjelperne tatt de des kulle hjelpe på alvor, hadde mye vært vunnet tror jeg.
    Men forelsket i sin egenkompetanse og sine skjemaer får det til å bli feil.
    Den som har skoen på, vet hvor den gnager. Og da bør de andre lytte.
    Nytter ikke med blodsøl i skoen for å foten til å passe.
    Tirsdagsklem 🙂

    • gamle ugle sier:

      Og jeg tror nye hjelpere instrueres i dette regime, dessverre.
      Folk må få være subjekter, tenker jeg.
      Ettermiddagsklem –

      • Bambi sier:

        Hvis de velmenende hadde sluttet å mene så mye og heller lyttet, så hadde vel livet vært så mye lettere for mange, tror jeg…

        • gamle ugle sier:

          Ja, det tror jeg også. Men det virker som mange av oss mennesker har en trang til å
          vel-mene og skulle fikse hverandre, helst fort.
          Lytting kunne vi med fordel skattet høyere, tenker jeg.

Legg igjen en kommentar

