hjelpeløse hjelpere (reprise)

HJELPELØSE HJELPERE
hjelpeløse hjelpere
marsjerte rad i rad
de skulle fikse verden
vær-glad-dop må man ta
de sa

hjelpeløse hjelpere
var utsendt av systemet
de skulle reparere
få orden på problemet

hjelpeløse hjelpere
tok skjemabriller på
de lette etter avvik
det var nok ikke få
de så

hjelpeløse hjelpere
tok stoppeklokke med
de måtte øke tempo
for tidsbruk skulle ned

hjelpeløse hjelpere
sang sin klagesang
de ville korrigere
men Noen var så vrang
hver gang

hjelpeløse hjelpere
ønsket disiplin
men Noen protesterte
sa: min verden den er min

hjelpeløse hjelpere
ropte: det er nok!
med ryggen til systemet
de fant et annet tråkk
i flokk

håper jeg, for da blir det happy ending, for de vrange
og kanskje for de rette, dvs. hjelperne, også?

men slutten kan lett bli en helt annen, er jeg redd for:

hjelpeløse hjelpere
ropte: det er nok
vi henter sjefssystemet
de vrange er ekstreme

hjelpeløse hjelpere
dro ut med makt i takt
hanket inn de vrange
listene ble lange

hjelpeløse hjelpere
med stempler gikk amok
fikk vrange satt i båser
bak digre pengelåser

hjelpeløse hjelpere
fikk endelig litt ro
de satte seg på trappa
mens de vrange lå i mappa

sann

©gamle ugle

Tidligere publisert 26.01.12

Dette innlegget ble publisert i makt og avmakt. Bokmerk permalenken.

8 svar til hjelpeløse hjelpere (reprise)

  1. Fint med et rimedikt. Og attpåtil med humor bak alvoret.:)

    Bjørn

  2. Ann Judith sier:

    Det er vel lov å le? Jeg har møtt disse, nemlig;)

    • gamle ugle sier:

      Hjertelig velkommen med gapskratt, sier jeg, som ikke tviler på at du har møtt dem.
      Tenkte det var tid for reprise på dette diktet, temaet er stadig aktuelt, synes jeg.

  3. Mormor sier:

    Like herlig som første gang jeg leste det.
    Og de fremkaller minner og bilder jeg velger å le av. nå.
    Klem 🙂

  4. Bibbi sier:

    He, he, her kom smilet fram 🙂
    Ha en fin kveld Gamle Ugle.
    Klem

    • gamle ugle sier:

      Det høres fint ut. I grunnen et lite apropos til diverse innlegg rundt omkring, bl.a. ditt siste. Fikk meg til å huske dette.
      Ha en god natt, klem –

Legg igjen en kommentar

