musikk og dikt: arbeidslinja (reprise)

I dag byr jeg først på litt musikk, i anledning dagen.  Og neida, jeg skal ikke flagge verken mitt forhold eller ikkeforhold til 1. mai, arbeidernes dag.

Gårsdagens dikt handlet om omsorgsarbeid. Dagen i dag får meg til å tenke videre på dette med arbeid. Og da passer det med en diktreprise:

ARBEIDSLINJA
Hver gang de går på jobb
drar de i krigen.
Andre sier det er bra for dem.
Men de drar i krigen.

Hver gang de skal på jobb
løser kroppene deres ut alarmen.
Det uler og blinker rødt,
kroppene roper: Stopp, stopp!
Andre sier det er bra for dem.
Men de drar i krigen.

Hver gang de drar på jobb
krenker de kroppene sine.
Gjentar fortidens urett,
utsetter seg selv for avmakt
med umulig utgang.
Andre sier det er bra for dem.
Men de drar i krigen.

©gamle ugle

Tidligere publisert 07.08.12

Dette innlegget ble publisert i følelser og tanker, makt og avmakt, musikk. Bokmerk permalenken.

13 svar til musikk og dikt: arbeidslinja (reprise)

  1. Arbeid er bra. Også for dem. Spørsmålet er hva slags arbeid som er bra. For dem.

    • gamle ugle sier:

      Ensidig arbeidslinje er jeg skeptisk til. Folk har en verdi utover å være arbeidere. Og for noen er det arbeid nok å komme seg gjennom dagen (jeg snakker ikke om meg selv her).

      Og så var det praksisen da, som ikke er lik de fine orda og intensjonene.

      • Meningsfulle aktiviteter

        • gamle ugle sier:

          Ja, meningsfull for den det gjelder og derfor valgt av personen selv, som er blitt vist tillit av system-representantene (som gjerne kan informere, det er fint).

          For det hjelper at noen tror at en vet sitt eget beste. Det hjelper også å bli lyttet til og trodd på, på ordentlig. Ikke bli utsatt for manipuleringstriks.

          Og det hjelper å forstå at det ikke er nødvendig med for mye pleasing av systemer og personer med makt.
          Det handler om respekt og verdighet dette, tror jeg.

            • gamle ugle sier:

              Ja, jeg vet, jeg har samarbeidet med flere av ditt slag. Med stort utbytte og stor glede.

              Egentlig tror jeg det handler om verdier og holdninger. Og jeg tror ikke alle agendaer er åpenbare. Og ikke all praksis er like god, det gjelder de fleste av oss praktikere det, også vi som har teori og fine ord (her snakker jeg for meg selv).

              • For å være ikke bare en tanke sjåvnistisk. Burde vært flere Ergoterapeuter, og færre sosionomer i offentlig forvaltning

              • gamle ugle sier:

                Den er grei.

                Burde være mer menneskelighet og høyere etisk bevissthet, og mindre tellekantkontroll og systemstengsler, tenker jeg.
                Og mer hjelpermedvirkning. Så kan «brukeren» (ikke helt godt ord) få være hovedpersonen i sitt liv.

                Og mer tillit gitt av folk med makt. For mistillit avler mistillit.

  2. Løvetann sier:

    Arbeid i 24/7 kan umulig være sunt, og det er mange forskjellig arbeid. Noen ganger skulle jeg ønske at jeg klarte en 8-16 jobb for så ha fri resten av døgnet. I tillegg så hadde jeg tjent meg opp både pensjonspoeng, feriepenger og ikke minst ferie.
    Med den typen jobb jeg har så får jeg ingen av delene, bare jobben som pågår 24/7 år etter år.

  3. Mormor sier:

    Jeg tror nok det er godt å ha et arbeid, men arbeidslinja kan bli for strikt og, hva skal jeg skrive, nedsablende, tror jeg. Man arbeider jo hele tiden, selv om man ikke har lønnet arbeid.
    Klem på dagen 🙂

    • gamle ugle sier:

      Jeg kjenner en uro, for sammen med en del andre ord og tankemåter, kan dette gå på verdigheten løs. Mennesker trenger å få være subjekter, ikke brikker i andres spill, administrert av mastodontsystemer. Som ikke har sjanse til å betjene enkeltmennesker, tror jeg. Uansett gode hensikter, om de finnes.
      Lønnsarbeid er en ting, egenaktivitet og mening er noe helt annet.

Legg igjen en kommentar

