neddimmet lys

NEDDIMMET LYS
Lot neddimmet lys
skinne på
hun som var så trist
Og som aldri visste
hvor hun skulle gjøre av seg
For ingen orket tristheten hennes –

Hun satt lenge
alene i stupmørket
og trengte sårt til
litt skånsomt lys
Det kunne blitt hennes redning –

Så jeg lukket meg
stille inn til henne
og tente varsomt lyset
Ga henne den tiden hun trengte –

Hun behøvde meg
For jeg visste
hvor sterkt lys
hun trengte og tålte
Jeg kunne regulere det
etter hennes behov –

Av og til satt jeg
i mørket
sammen med henne
Slik at hun fikk
tryggheten hun trengte –

Før jeg igjen
varsomt tente lyset og
tok meg tid til å finjustere det
Som for å si til henne:
Du og tristheten din er ok –

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i følelser og tanker, relasjoner. Bokmerk permalenken.

12 svar til neddimmet lys

  1. Mormor sier:

    tristheten må ha sin plass om man skal kunne tåle lys, senere.
    Klem på en nesten forbigått langfredag 🙂

  2. Løvetann sier:

    Når jeg leser dette, så kjenner jeg på et savn, et ganske stort savn for å være helt ærlig

    • gamle ugle sier:

      Det kan jeg forstå, på min måte.
      Det ligger nok savn bak dette diktet ja. Som er der og som noen ganger kommer frem og som kanskje på sikt må erkjennes.. Tenker jeg.

  3. mirapisani sier:

    Oj! Nå spratt tårene her. Den satt gamle ugle.
    Klemmer deg en god kveld. 🙂

  4. Bibbi sier:

    Blir rørt av dette diktet Gamle Ugle.
    Klem fra meg.

  5. maj sier:

    Du skriver meget godt !

  6. maj sier:

    jeg delte din side på fb -da det ser ut som det er greit ?? men etterpå så jeg at du ikke vil at vi skal bruke diktene dine uten å spørre ?? beklager om jeg gjorde noe feil.

    • gamle ugle sier:

      Hei, du hadde fått ja hvis du hadde spurt, det er bare greit å følge litt med.
      Jeg liker at diktene spres, men at det henviser hit til bloggen. Vil gjerne beholde diktene som mine, under psevdonym –

Legg igjen en kommentar

