hjelp?

HJELP?
som om
hun må stole
på noen
før hun får hjelp til å
klare å stole
på noen

som om
hun må løse
problemet
før hun får hjelp til å
løse det

som å være frisk
før man
søker legehjelp

unnskyld
men kaller du dette
hjelp?

©gamle ugle

 

Dette innlegget ble publisert i makt og avmakt, relasjoner. Bokmerk permalenken.

10 svar til hjelp?

  1. Løvetann sier:

    Jeg leser diktene dine, og de gir meg et gjennelsesbilde som ingen andre klarer.
    Jeg er glad du deler de med oss

  2. Ingrid sier:

    Takk for et tydelig spørsmål. Her er et tydelig svar:

    Ja, det gjør de. De kaller det hjelp. Jeg kaller det hjernevask. Dressur. Maktmisbruk. Psykisk vold. Og ingen av dem får poeng av meg fordi de har gode hensikter. Like lite som religiøse som slår barn fordi det står i bibelen får poeng av meg. De eier det de gjør, og jeg slo opp med » De mener det godt» for mange år siden.

    • gamle ugle sier:

      Takk Ingrid for din kommentar. Skrevet for en god stund dette, men jeg tenkte det passet å legge det ut nå.
      For det er da underlig at hjelpere ber om tillit når de møter mennesker som strever med å ha tillit til noen, fordi de har opplevd dype svik? Jeg forstår det ikke, dette er ikke hjelp, men avvisning og ignorering og mere til. Uansett av hvilken grunn, sier jeg.

      • Alice Miller kalte det gjentakelsestvang: Den som har gitt tillit fra en barneavmaktsposisjon uten at det grunn til det, kan komme til å kreve grunnløs tillit fra en maktposisjon. Eller gjenta avmaktposisjonens ubegrunnede tillit.

        Syns å huske å ha skumlest en kronikk for ikke så lenge siden om ungdommens forkastelige krav om » vis meg at jeg kan stole på deg». Syns ikke det er så forkastelig, jeg, det er noe jeg har lært barna mine.

        «Drit og dra» var koden vi brukte for voksenbullshit

        • gamle ugle sier:

          Ja nettopp. Å kreve tillit – det blir å snu alt på hodet, for meg. For noen av oss er det tvert om; trenges å bli gitt tillit, endelig en gang. Det er jo det som mangler.
          Det er elementær psykologi det, slik jeg ser det. Har man aldri opplevd hva tillit er, da vet man ikke hva det er.

  3. Ann Judith sier:

    Gud, som jeg kjenner igjen disse følelsene!
    Jeg ba om hjelp i fjor sommer… Jeg var visstnok for flink og sterk og talefør til det. De så ikke bak maska. De ville utfordre meg til å hjelpe meg selv. Det har jeg gjort i snart femti år. Så det kan jeg. Når jeg søker hjelp er det fordi jeg ikke greier å hjelpe meg selv lenger…

    • gamle ugle sier:

      Kan bare si at jeg gjenkjenner det du skriver. Det virker som de handler etter en manual eller oppskrift hvor forutsetninger er felles for alle. Og da er det ikke rart at de ikke treffer. Og at hjelp blir til ytterligere belastninger, noen ganger.

  4. Bibbi sier:

    Grøssende gjenkjennelig Gamle Ugle.
    Takk for at du deler,
    og en fin dag til deg fra Trøndelag 🙂

Legg igjen en kommentar

