negative tanker

NEGATIVE TANKER
Negative tanker,
gir jeg pokker i.
Og det enten de er
automatiske,
halvautomatiske
eller gammeldags manuelle.

Negative tanker interesserer meg ikke.
Tvert imot fyller tanken på at
det skulle være noe feil
med tankene mine,
meg med avsky.

Nei, tankene mine kødder du ikke med,
dem vil jeg ha i fred.
Vandrer høyt og lavt de,
kan være behagelige eller plagsomme.
Men de er uansett mine.
Mine.
Bare mine.

De tar nye retninger,
endrer seg, tankene mine,
når jeg er klar for det.
For de er mine.
Bare mine.

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i følelser og tanker, makt og avmakt, relasjoner. Bokmerk permalenken.

13 svar til negative tanker

  1. Beklager O vise, for de er mine. Så det så!!

  2. Løvetann sier:

    Så sant,, tankene er våre om de er positive, negative eller likegyldige..

    • gamle ugle sier:

      Ja, og særlig dersom det er andre som har fasiter på hva som er negativt eller positivt. Har klart meg gjennom mye jeg, fordi jeg holdt tankene mine for meg selv, og nektet å la omgivelsene definere dem som negative. En overlevelsesstrategi det også.

  3. Maria sier:

    Ja til det! Mine tanker er mine. Å si at tankene mine er feil, bygger bare opp under skammen ved opplevelsen av å være feil. Og er det noe vi ikke er, så er det feil! Vi trenger ikke mer skam. Jeg tror vi trenger mer godkjenning i stedet for.

    • gamle ugle sier:

      Jeg er enig, godkjenning er det vi trenger.
      Min erfaring er at tankene ofte endrer seg, helt av seg selv, når hendelser og følelser får lov til å være der, som seg selv, akseptert. Mens overdreven tankestyring oftest bare kapsler inn følelser og belaster kroppen.
      Og positiv og negativ er for meg noe som avhenger av synsvinkelen.

  4. Mormor sier:

    Hva er negative tanker, spør jeg i min enfold?
    Om man ser hva som skjer og det som skjer er ille,
    tenker på og om det, er det negative tanker???
    Klem på en lørdag 🙂 (nå har englene bakedag, men strør bare litt melis )

    • gamle ugle sier:

      Jeg følger deg helt i dette, liker ikke sorteringene i positiv og negativ. Men det er artig å bruke det i et dikt. Og det er mange som bruker disse begrepene, og da liker jeg litt snuing og vending på begrepet vet du.
      Vinterlig klem fra nord, det er full vinter her, har snødd en del de siste dagene, nå er det nydelig vintervær.

  5. Tilbaketråkk: Perspektiv og utsyn | Karavanseraiet

  6. Bibbi sier:

    Tankene dine er bare dine, som mine er bare mine.
    Gjennom terapi lærte jeg å holde mange av disse tankene for meg selv. Jeg tror det var en beskyttelse, når terapien ville jeg skulle omskrive historien med omsorgssvikt til noe positivt.
    Ha en fin lørdag Gamle Ugle,
    Klemmer fra et solrikt Trøndelag 🙂

    • gamle ugle sier:

      Å dele tanker med noen som vil manipulere eller endre dem, etter sitt hode, det kaller jeg hjernevask. Og det liker jeg ikke.
      Tanker er private, veldig private. Deler dem med mennesker som respekterer meg og hvor det alltid er mulig å sette grenser, og å si nei, det passer ikke.
      God lørdag til deg, klem –

  7. me sier:

    Takk, for fint dikt, gamle ugle!:-)

Legg igjen en kommentar

